Anders Jytzler fra Esbjerg er selvstændig erhvervsdrivende og serieiværksætter. Han anbefaler andre at gå efter drømmen.
Esbjerg er en by, hvor iværksætterånden trives, og hvor nye idéer altid har plads til at vokse. Med et stærkt erhvervsliv, et innovativt miljø og et fællesskab, der bakker op om dem, der tør tænke stort, er Esbjerg stedet, hvor visioner bliver til virkelighed.
Der er så at sige både plads og lyst til at følge med i mennesker, der har virkelysten og trangen til at sætte nye tiltag i gang, som på kort eller lang sigt vokser sig store. Anders Jytzler er én af disse iværksættere, der både får ideerne og sætter dem i gang.
Anders har været selvstændig erhvervsdrivende siden 2010 som webudvikler, og han var blandt med til at starte en succesrig esbjergensisk virksomhed, der producerer bambustøj, op. Gennem sin virksomhed Hype Media, arbejder han sammen med mange iværksættere, og det er i samspillet med disse, at Anders selv udvikler sine egne ideer og koncepter.
Sponsor for Michellin-lærling
Den seneste, skarpe, ide Anders har sat i søen, er at producere og sælge kvalitetsknive til køkkenet. Knivene er af sådan en kvalitet, at Anders er blevet knivsponsor for Kasper Zacho, som er på Danmarks Junior-kokkelandshold og Michelin-lærling på restauranten Lyst i Vejle.
Tendensen er skiftet til at flere mænd laver mere og mere mad i hjemmet. De fleste mænd vil ikke gå ned på udstyr, og de bruger derfor gerne meget, og godt grej. Anders opdagede det hul i markedet og begyndte at undersøge mulighederne.
– Idéen startede i det små. Jeg har altid været interesseret i at lave, og ikke mindst, spise god mad. Og da muligheden for at få sit eget knivmærke åbnede sig, slog jeg til. Det lød som en god ide. Jeg var forsigtig i starten, og forsøgte mig frem med en enkelt knivserie og et strygestål, fortæller Anders om baggrunden for opstarten.
Man skal have is i maven
I dag har Anders en god forretning, men det er ikke noget han er kommet sovende til. Til tider har det været så hårdt, at Anders har overvejet at kaste håndklædet i ringen, og få sig et lønmodtagerjob.
– Nogle gange overvejer jeg at skifte til et lønmodtagerjob, fordi det er lettere at gå på arbejde 8-16, og fordi lønmodtagerjobs i dag også har fleksible arbejdstider. Det var én af de ting, jeg søgte, da jeg valgte at blive selvstændig. Men evnen til 100% selv at ”bestemme” udfaldet af ens arbejde, samt det at skabe noget HELT selv, fylder bare mere end en fast indkomst – dét er bare fedt, udtaler Anders.
Og Ushi Yugana, som firmaet hedder, ser ud til at være en god ide på trods af en opstart i 2020, der blev sværere end forventet. I den periode var det pludselig ”in” at sælge knive, og det væltede ind med konkurrenter, som oversvømmede markedet med billige knive i tvivlsom kvalitet. ”Knivsælgere” og deres dårlige produkter fik ret hurtigt et dårligt ry.
Gået fra syv varenumre til 200
Med knofedt og en masse tålmodighed overvandt Anders modgangen og beviste, at hans knive ikke var af tvivlsom kvalitet. Blandt andet fordi Michelin-lærlingen Kasper Zacho anbefalede Anders’ knive til sine kokkevenner, som derefter begyndte at anbefale knivene i deres professionelle omgangskreds.
Den gode kvalitet, som også har gjort Kasper Zacho interesseret i kun at bruge knive fra Anders’ produktion, opnår han ved at producere knive, der er smedet med 66 lag af damaskus stål, som er foldet af flere omgange.
I dag producerer og sælger Anders otte forskellige knivserier, tre forskellige strygestål og alt muligt tilbehør, som gør arbejdet med knivene i køkkenet lettere.
En sidegeschæft der bliver ved med at give
Som før nævnt, lever Anders af at være webudvikler, og Ushi Yugana er en sidegeschæft med en voksende omsætning. Omsætningen bruges på at investere i nye produkter og ekspandere, så han kan tilbyde et større og mere varieret udvalg.
– Jeg gør det, fordi jeg synes, det er sjovt. Jeg får hele tiden nye ideer, og jeg kan ikke lade være med at sætte nyt i gang. Det føles fedt at gå fra at have absolut ingenting, til at bygge lidt på, og så bygge lidt mere på, og lidt mere, og lidt mere – og til sidst stå med et produkt, som andre mennesker tilvælger og specifikt går efter at købe. At gå fra et par ordrer i ugen til pludselig at have fem ordrer om dagen, og nu endnu flere, baseret på ens eget arbejde, er en helt fantastisk og ubeskrivelig følelse, fortæller Anders, og opfordrer andre med en iværksætter i maven til at kaste sig ud i det.
Fakta om Anders Søndergaard Jytzler
37 år gammel, gift med Maiken, har to piger, selvstændig hos Hype-Media og iværksætter med Ushi Yugana.
Del eller print:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window) LinkedIn
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print