Esbjerg Havn fastholder høj godsmængde i 2024 trods stop for kultransport. Investeringer og global efterspørgsel sikrer fremgang på 2,6 procent.
På trods af at mere end 700.000 tons kul årligt er forsvundet fra havnens transportmængde, formår Esbjerg Havn at fastholde et højt aktivitetsniveau. Nye tal viser, at der i 2024 blev håndteret 3,9 millioner tons gods – en stigning på 2,6 procent sammenlignet med året før.
Det stabile niveau er et resultat af målrettede investeringer og evnen til at tilpasse sig en verden i forandring, lyder det fra havnens kommercielle direktør, Jesper Bank:
– Vi har formået at udfase transporten af kul, tilpasse os markedets behov og samtidig opretholde en stabilt høj godsmængde. Det er resultatet af flere års målrettet arbejde og investeringer, som vi nu begynder at høste frugterne af.
Vindkraft fylder mindre end man tror
Esbjerg Havn er kendt som verdens største havn for offshore vind og udskibning af komponenter til den globale vindindustri. Men selvom der i 2024 blev udskibet hele 1.560 MW offshore-vind, udgør det kun 12 procent af havnens samlede tonnage.
Resten af godset består i høj grad af forbrugsgoder som biler og trailergods samt varer til og fra industrien – blandt andet bygge- og anlægssektoren og fødevareindustrien. Den globale samhandel er med andre ord fortsat i fuld gang, og det kan mærkes i Esbjerg.
Nye investeringer skaber nye muligheder
Udfordringer som Brexit og Covid-19 har ændret den globale handel og tvunget virksomheder til at gentænke deres forsyningskæder. Esbjerg Havn har reageret med massive investeringer i nye terminaler og ramper – og det viser sig nu at være en klar fordel.
– Vi har kunnet fornemme et skift i samhandlen og efterspørgslen, som ændrede vores strategiske perspektiv. Derfor har vi investeret massivt i løsninger, der hjælper virksomhederne på havnen med at servicere deres kunder bedst muligt, siger Jesper Bank.
Travlheden stiger – og det samme gør effektiviteten
Ifølge Jesper Bank mærker Esbjerg Havn ikke nogen nedgang i den globale handel – tværtimod:
– Vi har mere travlt end nogensinde, og det stiller store krav til, at vi kan være effektive og holde ventetiden lav. Heldigvis ser vi nu resultaterne af de investeringer, vi lavede for flere år siden. Det betyder, at vi i dag kan imødekomme det høje tempo i den globale handel.
Med en grøn omstilling i fuld gang og stadigt voksende krav til logistik og fleksibilitet, har Esbjerg Havn dermed bevist, at den kan følge med og være et solidt knudepunkt – både for Danmark og for den internationale transportsektor.
Del eller print:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window) LinkedIn
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print