Efter halvandet år med bøvl og bøder er der nu udsigt til enklere parkeringsregler i Esbjerg Midtby. Kommunen erkender, at systemet har været for indviklet – og nu skal både skiltning, vilkår og vejledning forbedres.
Det begyndte med gode intentioner, da Esbjerg Kommune i januar 2024 indførte nye digitale p-regler i midtbyen. Men resultatet blev kaotisk: Forvirrede bilister, klager fra erhvervsliv og borgere – og en bølge af bøder. Nu erkender kommunen, at der skal ryddes op.
På torsdag skal Plan- og Byudviklingsudvalget behandle en større revision af p-systemet. Målet er at skabe mere ensartede regler, gøre det nemmere at være bilist i midtbyen – og rette op på et forløb, der aldrig helt kom på ret kurs.
Det ændrer sig fra 1. september
Blandt de mest markante ændringer i forslaget er:
- Ens vilkår i p-husene: De populære fire timers gratis parkering i Danmarksgade skal også gælde i Borgergade.
- Korttidsparkering harmoniseres: Overalt i betalingszonen indføres samme regel: 30 minutters gratis parkering med p-skive.
- Elbiler får samme regler som andre: Der bliver ikke længere særbehandling – lighed skal gøre det hele nemmere at forstå.
- Skiltningen forbedres: En ny, tydelig visuel linje skal gøre det lettere at gennemskue reglerne i midtbyen.
- Flere korttidspladser ved butikker og serviceerhverv.
Samtidig bliver den kommunale kommunikation – eller manglen på samme – taget alvorligt. En ny oplysningskampagne skal hjælpe bilisterne med at finde rundt i de nye regler.
“Parkeringsfidusen” gør comeback
Den blå maskot “Parkeringsfidusen” vender tilbage som frontfigur for kampagnen. Med plakater, foldere, sociale medier og fysisk tilstedeværelse i gadebilledet skal den guide bilisterne. Kommunen lover desuden instruktionsvideoer, p-guides og en opdateret parkeringsoversigt online.
Og denne gang er der også fokus på dem, der ikke er digitale. Parkeringsguider vil være fysisk til stede i gaderne i en overgangsperiode, og kommunen samarbejder med Ældrerådet, Ældre Sagen og Handicaprådet om at tilbyde undervisning og hjælp.
De private p-pladser er en del af problemet
Hele 28 af midtbyens parkeringspladser drives af private aktører, som har egne regler og priser – og dermed bidrager til forvirringen.
Man har forsøgt sig med at skelne mellem de kommunale og private p-pladser ved at give skiltene forskellige farver: Sort for private og blåt for kommunale, men i praksis gør det ikke forvirringen mindre. På nogle private pladser – fx i Jyllandsgade, kan man fortsat parkere på helt gammeldags manér kun vha. p-skive.
Borgerne får først ordet i 2026
Selvom ændringerne træder i kraft til september, vil en egentlig borgerinddragelse først finde sted i begyndelsen af 2026. Først da inviteres brugere, erhvervsliv og foreninger til at komme med input til den videre udvikling.
Inden da gennemføres en større brugerundersøgelse, som skal give indsigt i, hvordan bilisterne oplever systemet i praksis.
Efter halvandet år med kritik og bøvl synes erkendelsen at være landet hos kommunen: Det skal være lettere at parkere i Esbjerg – uanset om man er fastboende, besøgende eller bare ikke vant til at bruge en smartphone.
Del eller print:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window) LinkedIn
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print