Trafiktal: Efter nedgang i 2022 og 2023 noterer Molslinjen sig med tilfredshed, at 2024 bød på en “færgedrift i balance”.
2024 blev året, der bragte færgedriften mellem Esbjerg og Fanø tilbage på et stabilt niveau. Både i 2022 og 2023 faldt antallet af overførte biler hos Fanølinjen, men det mønster ser nu altså ud til at være brudt. I 2024 blev antallet af overførte biler 460.450, mens det tal i 2023 lød på 410.656, altså en stigning på godt 12 procent.
LÆS OGSÅ: Fanøfærgen: Ingen prisstigninger – men rekordmange afgange i ny aftale
Og det er i høj grad resultatet af et godt samarbejde med Fanø kommune i hele 2024, mener rederiet Molslinjen, der betjener færgeoverfarten med færgerne Menja, Fenja og Grotte.
– Vi er meget tilfredse med, at trafikken nu er tilbage på rette spor, og det skyldes blandt andet det rigtig gode samarbejde vi har haft med Fanø kommune i 2024, hvor vi sammen har fokuseret på at få færgedriften tilbage til det niveau, vi havde før 2022, forklarer Molslinjens administrerende direktør Kristian Durhuus.
Men det er ikke kun antallet af personbiler, der stiger i 2024. Opgørelsen viser nemlig også, at der var flere passagerer med på ruten mellem Esbjerg og Fanø. I 2024 transporterede færgerne 1.914.308 passagerer, mens der i 2023 var 1.868.784 passagerer med. Altså en stigning på 2,4 procent. Også på lastbiler er tallene gået frem. Her ses en stigning på hele 5 procent med 9.240 lastbiler i 2024, mens tallet i 2023 var på 8.796.
Fanølinjens gæster kan se frem til uændrede priser i 2025. Fragtraterne er ovenikøbet blevet en smule billigere.