Der skal udskibes massive mængder havvind fra Esbjerg, der skal være plads til de store mængder import af særligt elbiler og havnen er blevet en vigtig indgang for forsvarsoperationer i Nato-alliancen.
Den Europæiske Investeringsbank (EIB) har netop godkendt et lån på 856 mio. kr. til en udvidelse af Esbjerg Havn. Projektet vil også være gavnligt for samhandlen mellem Europa og USA, mener havneformand.
Der forestår massive udvidelser og forandringer af Esbjerg Havn, og til det har havnen netop fået godkendt et lån på næsten én milliard danske kroner hos investeringsbanken.
Kan du li' artiklen? Abonnér på vores nyhedsbrev!
Investeringslånet vil også styrke Europas position på markedet for vedvarende energi, fordi Esbjerg i kraft af sin beliggenhed på Danmarks vestkyst er Europas største havn for udskibning af havvindmøller.
Projektet går ud på at uddybe havnens sejlrende, så den kan håndtere større fartøjer, herunder flådefartøjer. Desuden opføres en terminal på 57 hektar som knudepunkt for den voksende havvindindustri i Nordsøen.
Projektet, som forventes at komme i gang i oktober 2024, vil bidrage til skiftet fra vejtransport i retning af mere bæredygtig nærskibsfart og jernbanetransport. Det vil styrke havnens rolle i det regionale logistiknet og underbygge bredere klimatiltag.
Med sin beliggenhed på vestkysten ved Nordsøen er Esbjerg Havn afgørende for Europas planer for havvindenergi og for en grøn energiforsyning. Indtil nu har havnen håndteret 59 havvindprojekter og også været omdrejningspunkt for modulært gods. I kraft af den direkte adgang til mange forskellige korridorer i det transeuropæiske transportnet giver havnens beliggenhed også mulighed for at udvide nettet ud over Europa. Havnen benyttes også ofte af Nato til trafik mellem USA og Europa.
– Givet at en af verdens største havne for havvindmøller trænger til at blive udviklet for at kunne imødekomme kravene vedrørende Nato og udvidelsen af det transeuropæiske transportnet (TEN-T-nettet, red.), glæder vi os over at have Den Europæiske Investeringsbank og dens attraktive långivning ombord for at støtte vores strategiske planer. Det vil også bidrage til at styrke handelen mellem Europa og USA, siger Søren Gade, formand for Esbjerg Havn.