På uddannelsen til markedsføringsøkonom på ErhvervsAkademi Sydvest fik en flok overraskede studerende TikTok-stjernen Emilie Brooklyn som gæsteunderviser.
Der er vist efterhånden ingen tvivl om, at sociale og digitale medier er dagsordensættende som aldrig før. Af samme årsag er influencere og internetfænomener blevet noget, man i en marketing-kontekst er begyndt at tage dybt seriøst – både i erhvervslivet og på de uddannelsesinstitutioner, der underviser i markedsføring.
Sådan en institution er ErhvervsAkademi Sydvest i Esbjerg. Og her vil de gerne have eleverne så tæt på den virkelige verden som mulig.
Og det kom de overraskede studerende, da de for nogle uger siden havde besøg af en gæstelærer med millioner af visninger på TikTok, skriver Mediet Markedsføring.
Her var det danske internet-fænomen Emilie Brooklyn nemlig med online i en timelang undervisning i faget “Digital marketing”.
Det fortæller Heidi Bisgaard Birkler, der er underviser i digitale strategier på ErhvervsAkademi SydVest.
– Det var et vildskud, da jeg skrev til hende, men så skrev hun bare hurtigt tilbage. Jeg var lidt i tvivl, om det kunne lade sig gøre, men allerede efter min første samtale med hende kunne jeg mærke, at det var dybt seriøst, siger hun til mediet, og fortsætter:
– Jeg forstår godt, hvorfor hun har over 50 millioner visninger på sociale medier. Hun arbejder sin røv i laser og er vildt kompetent, udtaler Heidi Bisgaard Birkler.
Én af de allerstørste
Underviseren fortæller endvidere, at EA SydVest holder et skarpt øje med, hvem og hvad der kan give inspiration til eleverne, og her var hun på et tidspunkt faldet over Emilie Brooklyn, der har over 610.000 følgere på TikTok, lige knap 300.000 følgere på Instagram og har millioner af visninger på sine dansevideoer.
Til Mediet Markedsføring udtaler Heidi Bisgaard Birkler, at det ikke var noget problem at fange elevernes opmærksomhed:
– Mine studerende har været ellevilde med det. De troede, jeg jokede, da jeg sagde hun ville være med online. Flere spurgte, om hun overhovedet er dansker. De kendte hende godt og havde set hende lave sin vindmølle-arme challenge (den video, der fik hende til at blive et hit, red.). De sad linet op, siger Heidi Bisgaard Birkler.
Helt konkret handlede undervisningen blandt andet om juridiske gråzoner for influencere. Om hvad der virker digitalt, også i samarbejdet med brands på de sociale medier – men lige så meget, hvad det faktisk kræver af arbejde at lykkes som influencer.
– Talent er én ting, men at være en arbejdsmyre koblet med det er vejen til at lykkes. Det er ikke bare et lucky strike. Hun (Emilie Brooklyn, red.) har spist, sovet, trænet rigtigt dag efter dag. Det er utroligt hårdt arbejde, og intet bliver serveret på et sølvfad, siger Heidi Bisgaard Birkler, der håber at kunne gøre brug af TikTok-stjernen en anden god gang.
