Hvis du kører en tur forbi Vikingkaj, kan du opleve det i gangværende arbejde på Finlandia Seaways, der ophugges hos Smedegaarden.
Der er tale om en gammel DFDS-færge, som i marts blev solgt til ophug efter en grundstødning i Karmsundet nord for Stavanger om aftenen torsdag den 5. december sidste år.
Finlandia Seaways, der er bygget i Kina, har været i drift i 25 år, var på vej med militært udstyr til Polen, da det gik på grund og fik så alvorlige skader, at rederiet valgte at sende skibet til ophugning.
De mange brugbare effekter vil ligesom de tidligere ophuggede danske isbrydere, Danbjørn og Isbjørn, ende på Skibskirkegården hos Smedegaarden Ship Recycling Esbjerg.
Finalandia Seaways blev bygget på Jinling-værftet i Kina i 2000 for Nordic Forest Terminals og navgivet Finnmaid. Skibet skiftede ifølge Faergelejet.dk samme år navn til Finnreel og var ejet af først Finncarriers og siden Finnlines, inden det i 2009 blev købt af DFDS Tor Line og omdøbt til Tor Finlandia. I 2013 blev skibet navngivet til det nuværende.
Det 162 meter lange skib har 1.801 lanemeter kapacitet og sluttede som militært transportskib for ARK-projektet, der tilvejebringer transportkapacitet til militære opgaver for Danmark og NATO, skriver Maritime Danmark.
Finlandia Seaways ophugges i Esbjerg. Foto: Johnny Tauman. Finlandia Seaways ophugges i Esbjerg. Foto: Johnny Tauman. Finlandia Seaways ophugges i Esbjerg. Foto: Johnny Tauman. Finlandia Seaways ophugges i Esbjerg. Foto: Johnny Tauman. Smedegaarden fik ordren i februar i år. Nu er arbejdet i fuld gang. Foto: Johnny Tauman. Finlandia Seaways grundstødte i november i fjor. Foto: Hændelsen skete torsdag aften. Foto: RS Horn Rescue.
Del eller print:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window) LinkedIn
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print