8. klasser fra tre skoler i Esbjerg bliver klædt på til at undgå fremtidige økonomiske problemer via virkelighedsnære opgaver i undervisningen.
Når skoleklokken ringer ind i slutningen af maj, står der privatøkonomi på skemaet for 8. klasserne på Hjerting Skole, Bryndum Skole og Esbjerg Realskole. Bag undervisningen står PwC og Skoleglæde.nu, som vender tilbage til Esbjerg med projektet Ung privatøkonomi – et undervisningsforløb, der skal klæde unge på til et liv med økonomisk ansvar og overblik.
I alt otte 8. klasser skal i løbet af fire uger arbejde med virkelighedsnære økonomiske problemstillinger, hvor matematikopgaver i budgetlægning, statistik og procentregning kobles direkte til elevernes egen hverdag.
– Vi er glade for at være tilbage i Esbjerg, hvor vi første gang introducerede Ung privatøkonomi i 2019. Det er et projekt, som har vist sig at styrke unges forståelse af økonomi markant, og som vi har rullet ud i en række andre danske byer siden. Vores mål er at give unge bedre forudsætninger for at træffe ansvarlige økonomiske valg – allerede i folkeskolen, fortæller Jannick Kjersgaard, partner hos PwC i Esbjerg.

Når økonomi bliver konkret
Tal fra RKI viser, at næsten 35.000 unge mellem 18 og 30 år i starten af 2025 er registreret med mindst én anmærkning. Det er et fald fra året før, men stadig alarmerende højt, mener PwC.
– Vi ser stadig alt for mange unge ende i økonomiske vanskeligheder. Derfor vil vi gerne være med til at forebygge de problemer, inden de opstår. Ved at koble matematikundervisningen med emner som opsparing, lån og budget får eleverne konkrete redskaber, de kan bruge i deres liv, siger Jannick Kjersgaard og tilføjer, at undervisningen også har fokus på personligt lederskab.
Forløbet afsluttes med et spil, hvor eleverne får lov at afprøve det, de har lært, i praksis.
Matematik med mening
På skolerne ser man frem til at tage hul på forløbet.
– Som matematiklærer synes jeg, det er vigtigt, at eleverne lærer noget, de rent faktisk kan bruge i livet. Det gør vi i Ung privatøkonomi, hvor vi arbejder med virkelighedsnære cases og opgaver, siger Atilay Aydin Korkmaz fra Esbjerg Realskole.
Han håber, at projektet vil give eleverne en dybere forståelse af både økonomi og matematik – og motivation til at bruge det.
Et projekt med vokseværk
Ung privatøkonomi er udviklet i samarbejde mellem PwC og Skoleglæde.nu og tilbydes i dag til folkeskoler over hele landet. Esbjerg var blandt de første byer, hvor forløbet blev testet, og siden er det blevet rullet ud i blandt andet Odense, Aarhus, Hillerød og Aalborg.
PwC’s egne medarbejdere deltager aktivt i undervisningen og bidrager med deres viden om økonomi og forbrug. Ifølge Jannick Kjersgaard handler det ikke bare om tal – men om at ruste næste generation til livet:
– Vi tror på, at alle børn og unge har potentiale, og med den rette støtte kan de træffe bedre valg. Derfor engagerer vi os i det her.
Del eller print:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window) LinkedIn
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print