Esvagt havde bedste år nogensinde: Omsætningen var rekordhøj og bød på fremskridt på flere fronter.
Offshore-rederiet Esvagt, der har hovedsæde i Esbjerg, kan se tilbage på 2024 som det bedste år i selskabets historie. Med en omsætning på 1,47 milliarder kroner og et driftsresultat (EBITDA) på 509 millioner kroner har rederiet sat ny rekord – selv om året også bød på udfordringer som inflation og stigende omkostninger.
Ifølge Esvagt har 2024 været præget af både strategiske fremskridt og stærk drift, men ledelsen advarer om, at udsigterne for 2025 er mere usikre, ikke mindst på grund af den generelle økonomiske usikkerhed.
Sammenlignet med året før steg omsætningen med 30 millioner kroner, mens driftsresultatet voksede med 12 millioner kroner. På bundlinjen – det endelige overskud – blev der dog kun lagt én million til, hvilket giver et samlet resultat på 39,5 millioner kroner.
Fremskridt på flere fronter
– 2024 var et stærkt og vigtigt år for os, udtaler Esvagts to direktører, Søren Karas og Kristian Jakobsen, i forbindelse med regnskabet. De fremhæver blandt andet, at der i offshore-vindbranchen var en vis lettelse i nogle af de strukturelle udfordringer, blandt andet når det gælder renteniveauer og tilladelser, som tidligere har skabt forsinkelser.
Esvagt har desuden indgået flere vigtige kontrakter og gjort fremskridt med to nye skibe, der sejler på e-metanol – et mere klimavenligt brændstof. De to skibe skal i langvarig drift for energiselskabet Ørsted.

LÆS OGSÅ: Esvagt-topchef stopper med dags varsel
Også Esvagts arbejde med redningsskibe – de såkaldte Emergency Response and Rescue Vessels (ERRV) – gik bedre end ventet, trods svingende markedsforhold. Ifølge ledelsen var første halvdel af året særlig stærk med høj aktivitet, og det gav mulighed for at forny flere kontrakter på bedre vilkår.
Dog blev det britiske marked betegnet som svagt i 2024, og det forventes ifølge Esvagt også at forblive begrænset i 2025.
Grønne investeringer og fokus på fremtiden
På trods af de gode resultater understreger ledelsen, at inflationen og de generelt stigende omkostninger fortsat er en udfordring. Derfor vil rederiet også i fremtiden have et skarpt fokus på udgifterne.
Alligevel har Esvagt store forventninger til væksten i havvind – en sektor, der kræver specialskibe som de såkaldte SOV’er (Service Operation Vessels).
– Selvom vi anerkender, at væksten ikke nødvendigvis er lineær, er retningen klar. Branchen vokser – og med den behovet for SOV’er og tilhørende services, lyder det fra Karas og Jakobsen.
2024 blev også et rekordår, når det gælder investeringer. Esvagt investerede over 400 millioner kroner – primært i nye skibe – og har nu over 850 millioner kroner bundet i nybygningsprogrammet. Alle de nye skibe er SOV’er, hvilket ifølge selskabet selv understreger den grønne retning, Esvagt har valgt at gå.
Fakta: Esvagt er kendt for de karakteristiske orangemalede skibe og startede i sin tid med at varetage livredning til søs. I dag tilbyder virksomheden, der er beliggende på Dokvej og har over 40 fartøjer i flåden, en bred vifte af specialiserede tjenester til olie- og gasindustrien. I 1981 grundlagde Ole Andersen, Kent Kirk og Henning G. Kruse sammen Esvagt, som i dag i yderste led er ejet af 3i Infrastructure plc.
Del eller print:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window) LinkedIn
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print