Gave til byen: Esbjerg har fået en gave. Et kæmpe kunstværk, som skal være med til at give kunstinteresserede endnu en god grund til at aflægge et besøge i Danmarks femtestørste by.
Lokale vil kunne bemærke, at kunstværket med sin placering på den gamle Englandskaj på Dokken, skaber en interessant dialog med stedets historiske rolle som afsæt for internationalt udsyn og global udveksling.
Det skriver Esbjerg Kommune i en pressemeddelelse.
Det kæmpe maleri skal dog ikke udføres af en lokal kunstner, men af en kunster ved navn Monira Al Qadiri.
Kan du li' artiklen? Abonnér på vores nyhedsbrev!
– Valget af den internationalt anerkendte kunstner er et ambitiøst valg, der afspejler Esbjergs internationale udsyn som voksende energimetropol. Det var samtidigt vigtigt for alle parter i kurateringsprocessen, at det stedsspecifikke kunstværk var lokalt vedrørende og lokalt reflekteret. Monira Al Qadiri´s praksis er researchbaseret og fokuseret omkring temaer som havmiljø, energiudvinding og råstoffer, hvilket skaber et naturligt, men interessant slægtskab mellem Al Qadiri og Esbjerg Havn, forklarer Simon Friese, direktør, kunstbureauet Creator Projects, der står bag projektet i samarbejde med kommunen.
Borgmester: Tyk streg under ny kurs
– Vi glæder os virkelig til at kunne afsløre Monira Al Qadiris værk her på havnefronten i Esbjerg. Med værkets placering ved Englandskaj på Dokken får vi bundet havn og by endnu bedre sammen og igen slået et tyk streg under Esbjergs nye kurs, der skaber flere oplevelser og mere kultur i byen. Der skal lyde en stor tak til de to esbjergensiske fonde for denne gave til byen, siger Jesper Frost Rasmussen (V), borgmester i Esbjerg Kommune.
Det er Esbjerg Fonden og Johan Hoffmann Fonden, der generøst giver byen det nye kunstværk, som opføres og afsløres i sommeren 2025.
Kunstner glæder sig
Monira Al Qadiri (f. 1983, Dakar, Senegal) er en kuwaitisk kunstner, uddannet i Japan og nu bosat i Berlin hvorfra hun også arbejder. Al Qadiris alsidige praksis spænder over skulptur, installation, film og performance, og er primært baseret på forskning i Golfregionens kulturelle historie.
Hendes fortolkning af Golfens “petrokultur” kommer til udtryk gennem spekulative scenarier, der henter inspiration fra science fiction, selvbiografi, traditionelle praksisser og popkultur, hvilket resulterer i foruroligende og subversive værker.
Men hvordan, hvor stort og hvad det er for et værk, hun nu skal stå bag på havnefronten i Esbjerg, må vi vente i spænding med at finde ud af.
– Jeg er meget begejstret for udsmykningen til Esbjerg Havn, der bliver mit største permanente offentlige kunstværk til dato. Placeringen af skulpturen ved vandet føles naturgivent. Esbjerg er et skønt sted, og jeg håber at folk i fremtiden vil rejse dertil for at opleve værket,” siger Monira Al Qadiri
En del af “Kyst og Kunst“
Monira Al Qadiris bidrag til Esbjergs havn udspringer af et mangeårigt og frugtbart samarbejde mellem Esbjerg Kommune og Creator Projects.
Dette partnerskab nåede et vigtigt højdepunkt i 2021 med rapporten “Kyst og Kunst” – et forprojekt udviklet for Esbjerg Kommune af Creator Projects i tæt samarbejde med arkitektfirmaet Cobe, turismeekspert Lars B. Jørgensen og konsulentbureauet Tvarnø&. Rapporten viser, hvordan en harmonisk integration af landskabsarkitektur og kunst langs kysten kan skabe nye og spændende turismemuligheder i og omkring Esbjerg.
Creator Projects og Esbjerg Kommune ser med stor forventning frem til, at Al Qadiri’s kunstværk bliver den første konkrete realisering af denne vision.
Vi ser meget frem til at løfte sløret for flere detaljer omkring kunstværket og udfolde hvordan Al Qadiri´s research af området materialiserer sig i et kunstværk, som i fremtiden vil berige Dokken med et æstetisk åndehul og nye perspektiver på miljøet i og omkring havnen – og ikke mindst vores omgang hermed.
Om Monira Al Qadiri:
Udvalgte soloudstillinger: “Benzene Float” (Halle Verriere, 2024); “Haunted Water” (UCCA Dune, 2023); “Mutant Passages” (Kunsthaus Bregenz, 2023); “Holy Quarter” (Guggenheim Museum Bilbao, 2022); “Refined Vision” (Blaffer Art Museum, Houston, 2022); “Holy Quarter” (Haus der Kunst, München, 2020); “Empire Dye” (Kunstverein Göttingen, 2019); “The Craft” (Gasworks, London, 2017); “Attempts to Read the World Differently” (Stroom Den Haag, Haag, 2017); og “Muhawwil” (Sultan Gallery, Kuwait, 2014).
Udvalgte gruppeudstillinger: Desert X Al Ula (Al Ula, 2024); 24th Biennial of Sydney (Sydney, 2023-24); 8th Borås Biennial (Sverige, 2024); Sharjah Biennial 15 (Sharjah, 2023); 15th Triennial of Small Sculpture, Fellbach (2022); Asia Art Biennial (Taiwan, 2021); Dubai Expo 2020 (2021); “Our World is Burning” (Palais de Tokyo, Paris, 2020); “Theater of Operations: The Gulf Wars” (MoMA PS1, New York, 2019-20); Asia Pacific Triennial (Brisbane, 2018); Luleå Biennial (Sverige, 2018); Athens Biennial (Athen, 2018).
I 2022 deltog Al Qadiri i den centrale udstilling “The Milk of Dreams” på Venedig Biennalen.
Fakta: Følg med i processen omkring kunstværkets tilblivelse frem mod indvielsen i 2025 på Creator Projects´ Instagram samt Esbjerg Kommunes sociale medier og hjemmeside for kunstværket.