Lokale South of Sundays var værter for en vaskeægte esbjergensisk og særdeles vellykket folkefest i rockens tegn.
På indgangen ind til Esbjerg Parks store sal står der stadigt “Sundbo-salen” – et levn fra de mange år, stedet var Esbjerg Højskole. En af de socialdemokratiske højborge.
Først i de senere år – efter ejer- og navneskifte – er stedet begyndt at afholde arrangementer for den brede offentlighed, og er især kommet til sin ret i den tid, hvor Tobakken har ligget i dvale.
At der er et stykke ind til centrum løses snildt ved hjælp af en shuttlebus, når aftenens arrangement slutter – og sådan var det også i lørdags, hvor festen begyndte med happy hour = billige øl allerede fra klokken halv syv.
Kan du li' artiklen? Abonnér på vores nyhedsbrev!
Opvarmningsbandet Indian Cane fra Aarhus åbnede ballet med et gedigent sæt, der overraskede positivt – at dømme ud fra publikums reaktioner.
Men aftenens helt store trækplaster var naturligvis South of Sundays med Johnny Houmark i front. Bandet udgav tidligere på året debutalbummet “Honey Tongue” og har siden spillet i forbindelse med Smukfest i Skanderborg og inden da turneret rundt i landets pladebutikker.
Selvom Houmark (tidl. Speed Limit 25, Powderhog) og hans nye besætning mestendels spiller pure electrified rock’n’roll, vistes alsidigheden frem, da man åbnede med den akustiske ballade “Rollercoaster”.
Efter den sårbare, nærmest nøgne entré, blev der skruet op for de elektriske guitarer, hvor et velspillende band – trods mindre tekniske problemer – leverede det, man vel kan kalde for en manifestation for esbjergensisk rock anno 2024.
South of Sundays består ud over Johnny Houmark på bas og vokal af Morten Pind Mohr og Marcus Thue Honoré på guitar samt Mathias Fabricius på trommer.
Men nu er det jo sådan med musik og koncerter, at der skal to parter til for at få tingene til at gå op i en højere enhed. Hvis der kun var mødt 50 tilhørere frem, havde oplevelsen været en hel anden. Ingen kunne på forhånd have vidst, om den ret store sal ville blive fyldt. Men fordi, at ALLE bare var der – en del hundrede – blev aftenen netop den succes, som man har savnet siden de glade dage med Made in Esbjerg, hvor man hvert år kunne høre lokale bands trykke den af.
I denne uge spiller Kellermensch i øvrigt i Musikhuset Esbjergs store sal – så mon ikke, der er endnu en stor oplevelse med Esbjerg-forankret rockmusik i vente?
Peter Langwithz Smith forevigede aftenen på Esbjerg Park. Se nogle af hans fotos herunder. Klik for stor version.