Musikhuset har i dag offentliggjort, hvem der er blevet ansat i den vigtige stilling som booker på det fremtidige Tobakken. Og der er ikke taget unødige chancer.
Sune Rasmussen bliver manden, der skal sætte den kunstneriske profil, når Tobakken åbner igen den 1. august med Musikhuset Esbjerg som operatør. Han begynder officielt i stillingen den 1. september, som du kan læse mere om her.
Direktør Torben Seldrup har tidligere fortalt, at man havde indrykket annoncer i store landsdækkende medier for at søge så bredt som muligt efter en booker til det rytmiske spillested. Alligevel er valget faldet på en mand, som – nærmest bogstaveligt talt – bor lige rundt om hjørnet.
Det vækker undren blandt nogle af de folk fra musikmiljøet, som vi har talt med i løbet af formiddagen. For er det ikke lige lidt for ”musikhus-konservativt” og knapt så progressivt, som man kunne have ønsket?
Tobakken er et sted, som mange har en holdning til, og derfor er der selvsagt også mange forskellige meninger om dagens nyhed. I hvilken retning spillestedet Tobakken skal gå, kan der være mange ønsker til, men i Sune Rasmussen har man helt sikkert fundet en mand, der har øje for både det smalle og det populære.
Og skal Tobakken nå de udmeldte mål og budgetter, som aftalt i kontrakten med kommunen, skal man både have plads og forståelse for Poul Krebs og det lokale heavyband fra Ribe.
Mere end 20 ansøgere fra nær og fjern vidner om, at der i hvert fald har været stor interesse for stillingen, men mange ting skal jo som bekendt gå op i en højere enhed, og alt i alt kan man kalde Sune Rasmussen for den helt oplagte kandidat.
Tobakken er ikke et sted, hvor der lige nu skal tages for mange chancer. Der skal helst ro på de indre linjer efter to år med turbulens og virak om stedet. I Sune Rasmussen får man en driftssikker mand, der gennem en årrække har leveret en solid og bemærkelsesværdig indsats i en lignende stilling på Tøjhuset i Fredericia.
Ydermere kender den nye booker spillestedet indgående, da han selv oprindeligt er uddannet fra Tobakken, og arbejdede der i en årrække, ligesom han var daglig leder og booker på Huset i Finsensgade.
Han kender byen, brænder for kulturen her og er vellidt i store dele af det esbjergensiske musikmiljø. Ingen tvivl om det. I virkeligheden var han måske allerhelst blevet på Tobakken i sin tid.
Men kilder peger også på, at Sune Rasmussen netop er et ”barn af problemet”, og at det ville have været sundere at få helt friske øjne på stedet.
Men kunne man have fundet en bedre kandidat med det samme netværk, indsigt, kontakter og knowhow, som ovenikøbet vil arbejde helt herovre i Esbjerg? Næppe.
Til det må man bare sige, at det heller ikke er lige nu, man skal hive en potentiel Hyballa ind i en så central stilling – når man nu har muligheden for at få en Lars Lungi.
Og skulle vi så ikke også glæde os over, at man for en gangs skyld ansætter en mand i en eksponeret stilling her i byen, som rent faktisk bor her!?