Lørdag eftermiddag var der artist talk og præsentation af værker hele tre forskellige steder i Esbjergs byrum.
Vejret kunne ikke have været bedre til den planlagte fernisering af Esbjergs nye gadekunst, hvor både to permanente værker og et midlertidigt blev italesat af kunstnerne bag.
Fremmødet kunne have været større, men det var også med forholdsvis kort varsel, der var blevet inviteret til arrangementet, som begyndte på parkeringspladsen ved Jyllandsgade 21 – skråt over for Sands Restauration.
Kan du li' artiklen? Abonnér på vores nyhedsbrev!
Som Jakob Lose (V), formand for Kultur- & Fritidsudvalget, bemærkede i sin indledende tale, så trækker værket af serbiske Wuper Kec Vadehavet ind i byrummet og komplementerer det maritime tema i Kongensgades belægning, hvor havbundens mønstre er lavet i sten.
Også Peter Birks værk overfor Esbjerg Bryghus, som består af fem bemalede felter – eller ruder – vidner om tilknytningen til havet, hvor man blandt andet kan spotte signalflag.
– Værkerne spiller ind i vores ambition om at lade street-art skabe liv, overraskelser og oplevelser i byrummet, og det falder rigtig godt i tråd med den kurs, vi har sat for Esbjerg som en oplevelses- og kulturby, pointerede politikeren.
Bag projekterne står Esbjerg Byforum, Galleri Grisk, Områdefornyelsen Bymidte Vest og Kultur & Projekt.
Læs også: Gadekunsten fejres – og du er budt med.
Kunst for kunstens skyld
Wuper Kec kunne desværre ikke været tilstede ved ferniseringen, men det kunne til gengæld Peter Birk fra Galleri Grisk i Aarhus.
Han har gennem ugen arbejdet på den hvide mur overfor bryghuset, som i mange år nærmest har skreget på, at en eller anden skulle komme og bemale den.
– Det første, jeg tænker på, når jeg tænker Esbjerg, er havnen. Havnen, og skibene. Vandet. Og nye horisonter. Udlængsel. Hvad er der ude på den anden side, når man drager afsted, og hvordan fortæller man den historie. Det har været de grundlæggende tanker bag de her fem malerier, fortalte Peter Birk, som selv oprindeligt er fra Hedensted
Han afslørede også en lille overraskelse, da han i løbet af ugen, hvor han har arbejdet her, har været i så god tid, at han har nået at lave et ekstra værk inde i baggården ved Esbjerg Bryghus. Se billedet længere nede. Eller bedre: Se det live.
I den meget interessante artist talk kom Birk også ind på, hvad der driver kunstnere som ham.
– Hvad får en til at tage til Berlin som ung for at lave street-art og nærmest bo på gaden. Ikke at have råd til mad, men bruge sine sidste håndører til en spraydåse? Det kan virke uforståeligt, men det vidner i hvert fald om, at man lever for kunsten. Og så giver det sammenhold, der er, mellem gadekunstnerne også bare nogle unikke oplevelser, hvor man hjælper hinanden ved at tilbyde overnatning og den slags. Selvfølgeligt håber man da på, at komme til at leve af sin kunst, men økonomien er ikke den primære drivkraft, som det måske er for traditionelle kunstnere, der udstiller på de store gallerier. De sover helt sikkert ikke på hinandens sofaer!