Eleverne skal passe høns og geder, dyrke planter, lave jord- og vandundersøgelser og opleve naturfag på helt tæt hold.
Det bliver et skoleprojekt ud over det sædvanlige, når Gredstedbro Skole i det kommende skoleår indvier sit nye udendørs undervisningsrum – Økosystemet.
Projektet har netop modtaget 1,4 millioner kroner fra Villum Fonden, og til næste år flytter både høns og geder ind på skolens område.
– Det er stort for vores børn og skole, og det bliver virkelig spændende, siger skolebestyrelsesformand Mette Holmer Ring.
Bevillingen dækker både anlægsarbejde, drift, kompetenceudvikling og udvikling af undervisningsmaterialer i fire år.
Et levende læringsrum under åben himmel
I Økosystemet skal eleverne arbejde praktisk med naturfag og bæredygtighed. Her skal de blandt andet lære om dyr, planter, jord, vand og vejr – og se, hvordan det hele hænger sammen i en naturlig cyklus.
– Vi vil engagere eleverne i naturfagene gennem konkrete oplevelser. Mange børn har i dag meget lidt praktisk erfaring med naturen, selv her i landdistrikterne. Det vil vi ændre, siger skoleleder Kenneth Kirkeby.
Området bliver indrettet med indhegning til fem geder og syv høns, højbede, kompost, vandopsamling og en vejrstation. Dyreanlægget designes med fokus på eksemplarisk dyrevelfærd og sikkerhed – og skal samtidig være nemt at føre tilsyn med for frivillige på skolens lukkedage.
Samarbejde og lokalt engagement
Projektgruppen bag Økosystemet består af skoleleder, lærere, frivillige forældre, skolebestyrelsesformanden og en lokal arkitekt fra Tegnestuen Winkel.
Planen er, at anlægsarbejdet går i gang hen over vinteren, så det nye område står klar til næste skoleår.
Fra 2030 skal projektet videreføres gennem sponsorater, driftsmidler og lokal opbakning.
– Vi tror på, at det her projekt vil give eleverne ejerskab over deres handlinger. Når man har levende dyr og planter i sin varetægt, bliver det meget tydeligt, at alt hænger sammen – og at ens valg har konsekvenser, siger Mette Holmer Ring.
Vejr, dyr og virkelighed
Eleverne får mulighed for at deltage i alt fra dyrepasning og kompostering til jordundersøgelser, vandprøver og vejrobservationer.
I udskolingen vil eleverne arbejde med forskning, observation og analyser – og nogle vil endda få indsigt i dyreanatomi gennem fostre og dissektion.
Skolen forventer, at de nye rammer vil give naturfagene et markant løft og samtidig inspirere andre skoler i kommunen.
– Vi vil gerne vise, hvordan man kan skabe et levende læringsmiljø, hvor eleverne lærer med hænderne, sanserne og nysgerrigheden, siger Kenneth Kirkeby.
FAKTA: Økosystemet på Gredstedbro Skole
- Fondsbevilling: 1,4 mio. kr. fra Villum Fonden
- Formål: At engagere eleverne i naturfag gennem praktiske erfaringer
- Indhold: Dyreanlæg med geder og høns, højbede, kompost, vejrstation
- Projektperiode: 2026–2029
- Planlagt opstart: Foråret 2026
- Samarbejdspartnere: Skolen, Tegnestuen Winkel, forældre og lokalområde
Del eller print:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window) LinkedIn
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print

