Automobilet var langt fra allemandseje, da Esbjerg Taxa første gang kom på gaden den 1. juli 1915. Selskabet er et af landets ældste taxiselskaber og kan tirsdag fejre 110 års jubilæum.
Esbjerg Taxa har i mere end et århundrede været en fast del af bybilledet og det lokale erhvervsliv. Faktisk lige nøjagtigt i 110 år tirsdag den 1. juli.
Det hele begyndte dermed på samme dato i 1915, hvor tre fremsynede vognmænd gik sammen under navnet “Bilcentralen” og med blot tre-fire biler satte hjul under byens behov for transport. Det var dengang, biler langt fra endnu var allemandseje.
Dengang foregik bestillingerne via en anden forholdsvis ny opfindelse, telefonen, og udviklingen gik stille og roligt fremad i takt med byens vækst og de industrielle fremskridt.
I 1939 rådede selskabet over 18 vogne – og i 1950 var antallet steget til 23. Ved 50-års jubilæet i 1965 havde Esbjerg Taxa 45 vogne, og foreningen blev stadigt mere professionel i sin organisering.
Ved 100-års jubilæet i 2015 havde man ikke blot konsolideret sin position i Esbjerg – men også udvidet til Varde-området, da Varde Taxa blev en del af Esbjerg Taxa.

Dermed dækkede foreningen et endnu større geografisk område med samlet over 80 vogne på daværende tidspunkt.
I dag dækker Esbjerg Taxa med 75 vogne, heraf nogle såkaldt store vogne + 15 i selskabet Esbjerg Taxabusser, geografisk fra Spandet sydligst i Esbjerg Kommune og helt til Varde by i nord.
Pionerer inden for branchen
Esbjerg Taxa var en af de første vognmandsforeninger i landet – efter Københavns Taxa – og den dag i dag drives forretningen stadig som sådan. Altså som en forening bestående af en række selvstændige vognmænd med fælles kørselskontor og administration og rødderne plantet lokalt.
Alle dage har man forsøgt at tilpasse sig samfundets behov og leve op til de krav og reguleringer, der konstant er blevet ændret på området.
– Da kommunen efter kommunesammenlægningen i 2007 tildelte patientkørslen til Sydtrafik faldt vores omsætning med cirka 15 millioner årligt, husker formand Torben Kirketerp, der selv begyndte at køre taxi i 1987 og blev selvstændig vognmand i 1992.

Fire dage senere etablerede en række udbrydere Vest Taxa, og dermed var der lokal konkurrence frem til årtusindeskiftet, hvor selskabet lukkede igen og bevillingerne røg tilbage til Esbjerg Taxa.
– Så konkurrence og udfordringer har der alle dage været, og i dag, hvor markedet er sat frit, kan enhver jo i princippet etablere sig, konstaterer formanden.
Liberalisering og øget konkurrence
For få år siden, i 2018, blev taxaloven væsentligt liberaliseret. Førhen blev tilladelser til taxakørsel udstedt for geografisk afgrænsede områder og til bestemte operatører.
En lokal spiller som Esbjerg Taxa er derfor i dag oppe imod store, nationale og globale spillere og konkurrenter som DanTaxi, der også opererer i Esbjerg og netop er blevet solgt fra en stor, engelsk kapitalfond til app-tjenesten Uber.
Det kan være et hårdt marked at konkurrere i – ikke blot ved gadeture og privatbestillinger – men også ved store udbud om kommunale og regionale opgaver er tingene blevet skærpet.
– I forhold til privatkunderne er vi i dag også oppe imod kabinescootere og elcykler. Så jo, der sker i hele tiden noget nyt, men vi har taget udfordringerne op gennem nu 110 år, og det agter vi at blive ved med, siger Kirketerp, hvilket flugter meget godt med sloganet “110 år i bevægelse”, der netop er blevet lanceret.

Grøn omstilling
Esbjerg Taxas biler bliver i disse år løbende udskiftet med elbiler. Det er faktisk et krav, at nye vognmænd anskaffer sig sådan en.
Allerede nu består over halvdelen af vognparken af moderne elbiler, og Esbjerg Taxa deltager også i det nationale projekt “Grøn Taxi”, som med støtte fra Trafikstyrelsen arbejder for at mindske brændstofforbruget og fremme den grønne omstilling.
Esbjerg Taxa har alt i alt godt 200 tilknyttede medarbejdere og ledes af en bestyrelse samt en daglig ledelse. Hovedsædet ligger, hvor det har gjort siden 1980’erne, på Lillebæltsvej 10 i Esbjerg N, og telefonnummeret – 75 14 45 00 – er efterhånden blevet en lokal klassiker, selvom mange bestillinger i dag er gået over på appen Taxi To Go, der konstant er under udvikling for at øge brugervenlighed og kundeservice.
– Vi er en del af den lokale historie. Det tænker man måske ikke lige over i det daglige, når man skal køres hjem fra byen eller til kirke. Men vi forsøger at være tro mod vores vestjyske kerneværdier og være en aktiv del af lokalsamfundet hver eneste dag, slutter Torben Kirketerp, der oprindeligt kun lige ville have kørt taxa et år som ung.
Nu har han været en del af Esbjerg Taxas historie i 38 ud af de 110 år, selskabet i dag kan fejre.



Del eller print:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window) LinkedIn
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print