Kunstneren Hans Krull er i disse dage ved at udføre et kæmpe gavlmaleri i det centrale Esbjerg, der er en hyldest til hans afdøde kammerat, Johnny Madsen.
Et nyt, iøjnefaldende gavlmaleri lyser op i Esbjergs bybillede med vilde farver, symboler og noget mytisk. Det kan man allerede se i dag tirsdag, men værket er langt fra færdigt endnu. Hovedpersonen mangler i hvert fald.
Bag værket står den aarhusianske billedkunstner Hans Krull, og maleriet er ikke blot en kunstnerisk udsmykning – det er en hyldest til musikeren, maleren og kammeraten, Johnny Madsen.
LÆS OGSÅ: Madsen levede livet mere end en enkelt gang
Ferniseringen finder sted på lørdag, den 24. maj, kl. 14, hvor alle er velkomne. Det er man i øvrigt også til at svinge forbi og følge den kunstneriske proces i løbet af ugen. Gavlen hører til bygningen på Nygårdsvej 49, næsten lige rundt om hjørnet fra Torvegade.
Det er Esbjerg Byforum, der står bag projektet, hvor alle involverede stiller ydelser og arbejdskraft gratis til rådighed. Det bliver til virkelighed i samarbejde med Galleri Grisk med lokale Per Bank Lauridsen i spidsen, der tager sig af projektstyringen. NemByg har sponsoreret lift og A Place To stiller hotelværelse til rådighed, ligesom Bangs Gård velvilligt “udlåner” gavlen på bygningen.
Udtrykket på gavlen ser i øvrigt ud til at afvige lidt fra de første skitser, der blev præsenteret for fire måneder siden.
Præcis som Hans Krulls motivverden, kendes Johnny Madsen for både det rebelske, det poetiske og det fabulerende.

Det gigantiske gavlmaleri viser en flerfarvet hjort med snoede gevirer og vilde øjne, som rejser sig fra en skakternet gul og sort bund – alt sammen indrammet af stærke farveflader i rød, blå og gul.
Øverst troner et tibetansk inspireret uendelighedssymbol, der typisk tolkes som et billede på evighed, samhørighed og kunstnerisk balance. Ude i kanten ses også elementer som havn, skib, fugle, fodspor og ornamentik.
Og mon ikke, der kommer et lag eller to mere på, inden søndag?
Hans Krull er en markant figur i dansk kunstliv. Han har udsmykket facader, gavle og institutioner over hele landet og er kendt for sin detaljerige, ekspressive streg og brug af symbolik. Med dette værk føjer han endnu et kapitel til sin lange karriere – og Esbjerg får endnu en visuel attraktion i byrummet.


Del eller print:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window) LinkedIn
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print