Da Coronapandemien lukkede samfundet i 2020, gav den tvungne pause fra en ellers heftig udstillingsaktivitet René Holm en mulighed for at afsøge nye perspektiver i sit maleri med specifikt udgangspunkt i nye materialer.
Lørdag klokken 13 ferniseres Esbjerg-kunstner René Holms udstilling “To Get Lost Willingly” på Fanø Kunstmuseum, som kan opleves frem til den 20. oktober.
At Holm får en udstilling på museet i Sønderho, går ganske godt i tråd med kunstnerens lange tilhørsforhold til øen.
– Fanø har på mange måder været mit andet hjem; jeg har holdt ferie på øen nærmest helt fra spæd og til godt op i teenageårene. Så der har været masser af leg i klitter og skov, insektjagt – og senere pigejagt på det gamle Gokken (i dag Pelargoniehuset, red.) og på Hotel Kongen af Danmark, fortæller René Holm.
Det var også på Fanø, René lærte at spille golf og sågar har vundet mesterskabet.
I mange år var det dog så som så med besøgene på Vadehavsøen. I det tidlige voksenliv var der andre dele af verden, der skulle opleves, og som har givet inspiration til mange af Holms værker gennem tiden.
Men da verden delvist var rejst tynd og han selv fik børn, blev Fanø igen interessant. Således har René Holm i mere end 25 år selv haft sommerhus på Fanø, og nyder at vandre rundt i øens storslåede og barske natur.
– Torps plantage eller Norges fjelde, som det kaldes, med den for Fanø uvante birketræsskov og de små vandløb, hvor vi med ungerne har fanget salamandere, det næsten uberørte Albuen og skovene midt på øen, hvor jeg nyder at forlade de markerede stier og bevidst blive væk og opdage nye naturperler … Der bliver ved med at være nyt land at betræde på Fanø. Og så er der Fuglekøjen, som umiddelbart ser fredfyldt ud, men som mildest talt var et sted for andemassakrer, hvor ænder blev lokket ind via små kanaler, og så stod mænd bag skjul og brækkede halsen på dem. Kynismen er også en del af virkeligheden, mener René Holm
Det er de mange oplevelser og indtryk fra øen, der er udgangspunktet i værkerne til den aktuelle udstilling, der meget rammende har fået navnet “To Get Lost Willingly”
Udstillingerne består af nye pigment-/olieværker, hvor det største værk måler 200×400 cm., og kommer til at pryde endevæggen på det gamle kunstmuseum på sydspidsen af øen
René arbejder altid med hurtige blyantsskitser på papir, der er udgangspunkt for tilblivelsen af de store malerier. De små skitser bliver til små selvstændige værker, og disse vises også på udstillingen.
I dag arbejder René med pigmentfarver på ubehandlet bomuld og olie. De mange rester fra opspænding af lærred, der før blev kasseret, kommer nu tilbage på værket i form af aflange stykker, der limes på fladen, og dermed bliver en del af motivet, så intet i dag bliver kasseret i René Holms atelier.
De nye værker blev udstillet for første gang i 2022 hos Galleri Benoni i København, og sidenhen på Enter Art Fair, og på gallerier i Sydney, München, Hamborg og Berlin. Modtagelsen af værkerne har cementeret et ønske om at arbejde videre med processen, og René Holm har netop udgivet en stor ny monografisk bog, der dokumenterer de nye arbejder. Læs mere om det her!
Fakta: René Holm er en anerkendt billedkunster, der arbejder med en bred vifte af medier herunder maleri, skulptur og installation. Han har haft talrige soloudstillinger på anderkendte kunstmuseer og gallerier både herhjemme og i udlandet. Hans værker er en del af de permanente samlinger på museer som Trapholt og Kunstmuseum Aalborg. Holms kunstneriske praksis er dybt inspireret af samfundsmæssige spørgsmål. René Holm bor og arbejder på skift i Berlin og i Esbjerg.