Interview: Hun nåede lige at overveje efterlønnen, men i stedet blev hun revydirektør.
Vi er godt midtvejs i årets revysæson, da vi sætter Hanne Bjørnskov i stævne i Musikhuset Esbjergs flotte foyer. Her – inde i teatersalen – spilles EsbjergRevyen anno 2025 14 gange plus en særforestilling.
Og der er i skrivende stund få forestillinger tilbage, der alle næsten er udsolgte.
– Men jeg undrer mig over, at det altid er pladserne på balkonen, der bliver solgt sidst. Man ser jo fantastisk deroppefra, siger Hanne Bjørnskov, og forklarer engageret med fagter ud i luften, at balkonen jo faktisk rækker ud over nogle af stolerækkerne nede i salen.
Og selvom det måske kan synes som en ligegyldighed for de fleste, så siger det lidt om Bjørnskovs engagement og indlevelse. Man kan virkeligt mærke, at den her dame går op i sin revy med liv og sjæl. I revygenren generelt faktisk.

Hun kan sin revyhistorie på rygraden og hun ved alt om, hvad der rør sig i branchen. Hvordan det går i Hjørring, i Sønderborg og på Falster, og hun er årligt rundt for at se de fleste. Revygenren fylder 175 år i år, og i brancheforeningen kan man godt være nervøse for fremtiden, hvis man ikke får lokket de unge ind for at se revy.
– Der er sket forskellige forsøg på at re-brande genren rundt omkring, men en revy er en revy, og de unge skal nok købe en billet, når de bliver ældre. Men selvfølgeligt følger vi med tiden – det gør vi også i EsbjergRevyen. Engang skulle man igennem ti vers af en sang, sådan er det jo ikke længere, hvor tempoet er skruet gevaldigt op, siger Hanne Bjørnskov, der selv gør, hvad hun kan, for at give yngre mennesker ejerskab over revygenren.
– Jeg inviterer dem gerne ind, jeg giver dem gerne gode råd og tager mig tid til at snakke med dem. Det er fedt, når de unge godt gider revy og scenekunst i det hele taget. Det skal man da helt klart omfavne.
Hanne Bjørnskovs egen interesse for revygenren begyndte netop i hendes unge år. Født og opvokset i Esbjerg og ung i 1970’erne, hvor beatmusik, glamrock og musicals leverede de fleste af motiverne til idolplakaterne rundt omkring på teenageværelserne.
– Mit idol var Dirch Passer. Alle mine jævnaldrende havde popstjerner som idoler. Jeg havde Dirch, fortæller hun i en sjælden alvorlig mine.
For det meste er hun storgrinende, når hun deler ud af anekdoter fra både den fjerne fortid og den mere aktuelle nutid, hvor hun står midt i den hektiske tid på året.
Her i Musikhuset agerer hun hjemmevant blandt det faste personale af teknikere, folk i caféen og alle de andre.
– Det er skønt at være i et hus med så mange ja-hatte. Der er altid en hjælpende hånd og en positiv tilgang til tingene, fortæller hun, da undertegnedes ønske om at komme ind i teatersalen for at tage billeder efterkommes af det servicemindede personale.

Hun er blevet 66 og kunne være gået på pension. Men i dag er hun revydirektør og –ejer. Det lå ellers ikke i kortene, da den i engelsk korrespondentuddannede kvinde gennem mange år var ansat hos Rambøll. Men meget af fritiden gik med at lave personalerevy på arbejdspladsen og amatørrevy på Spangsbjergskolen, som blev en stor publikumsmæssig succes. Blandt andet med Leif Fabricius som tekstforfatter og skribent. Faktisk bør en stor del af æren for, at vi i dag har en revy i Esbjerg, tilskrives Fabricius, mener Hanne Bjørnskov.
– Der var et ønske fra flere sider om at etablere en professionel revy i Esbjerg. For at gøre en lang historie kort endte det med, at jeg fik fire måneders orlov og blev koordinator for Tobakskuller i 2003. Det blev så stor en succes, at jeg sagde mit job op og blev ansat på Tobakken, hvor jeg dog også havde andre ad hoc-opgaver ved siden af at være ansvarlig for revyen, fortæller Hanne Bjørnskov, der dengang ikke havde rundet de 50.
Det havde hun til gengæld i 2016, da Tobakken efter finanskrise og faldende tilskuertal besluttede, at Tobakskuller skulle lade livet. Der skulle satses på kerneopgaven med at levere koncerter.
– Og hvad gør man så? Og i den alder? Skal man søge efterløn? Men det var bare for ærgerligt, hvis revyen skulle dø, synes jeg. Igen var Leif Fabricius med på råd, og vi fik heldigvis nye legekammerater i Musikhuset, som gerne ville spille med, men det blev i et andet regi, hvor vi stiftede anpartsselskab og dermed skulle stå på helt egne ben og fungere på kommercielle vilkår, fortæller Hanne Bjørnskov, der siden har drevet og ejet EsbjergRevyen, og indtil nu har fået enderne til at nå sammen.
– Men det kan være hårdt. At lave professionel scenekunst på kommercielle vilkår er ikke for sjov. Der er ingen underskudsgaranti, ingen tilskud som til egnsteatre eller anden støtte. Udgifterne kan vi kun dele ud over 14 shows. Til gengæld har vi mødt en enorm opbakning fra de lokale fonde, som vi er dybt taknemmelige for, ligesom vi er over for de mange samarbejdspartnere, vi har.

Årene siden 2017, hvor den første EsbjergRevyen blev en realitet i Musikhuset, blev heller ikke mindre hårde af, at der lige kom et par år med corona og stor usikkerhed om fremtiden. Men også det blev taget i stiv arm. Med et specialshow under overskriften “Mens vi venter på vaccinen” blev der alligevel revy i byen, dog med kun fire forestillinger for i alt 800 mennesker, som sad ved lange borde med behørig afstand oppe på selve scenen i Musikhusets store sal. Skuespillerne spillede til gengæld på et podie i salen, og der måtte kun danses og synges i begrænsede mængder.
– Det var jo vildt, at vi overhovedet gjorde det. Jeg lå søvnløs hver nat og frygtede for, at vi blev sådan et superspreder-event, afslører Hanne Bjørnskov, der i dag godt kan grine af det hele.
– Men det var jo inden, jeg vidste, om man kunne få lønkompensation, og skuespillerne og det øvrige personale var jo hyret ind og skulle have løn uanset hvad, husker Bjørnskov, og afslører, at det var på Trine Gadeberg og Jan Svarrers initiativ, at der blev revy det år.

Netop de to skuespillere har været ret faste på holdkortet og bliver hvert år suppleret af to andre. I år er det Gordon Kennedy og Kasper Le Fevre, der fuldbyrder kvartetten.
– Trine og Jan er ankermænd. De giver også en lokal tilknytning, som revyen skal have. Det skal ikke være så lokalt, at folk udefra ikke kan forstå det, men man skal ikke være i tvivl om, at den her revy er forankret i Esbjerg. Og det er de garanter for, siger Hanne Bjørnskov.
I år er Gadeberg også instruktør på den anmelderroste forestilling, hvor revyen formår at ramme det universelle via lokale, aktuelle temaer.
– Jeg har altid interesseret mig for, hvordan man kan bruge humor og satire til at få nogle vigtige budskaber ud, men vi sparker aldrig nedad. Det er med et glimt i øjet, men i al humor er der som bekendt en grad af alvor. Måske nogle af de ansvarlige ikke synes, det er sjovt, når vi laver grin med brandingstrategier og parkeringsregler, men så er det måske fordi, vi har ramt rigtigt, og rammer noget i den lokale folkesjæl, siger Hanne Bjørnskov, og fortsætter:
– Vi bruger de lokale eksempler på noget, der generelt siger noget om vores tid og tendenserne i samfundet. Kommune-Bjarne er jo ikke en bestemt mand, men han er en type, som mange kan genkende. Det samme er brandingkonsulenten, der kommer med alle hans floskler og smarte ord. Den type kender vi alle sammen, og folk siger, det rammer spot-on og kan genkende det fra deres egen hverdag. Vi laver typer. Ikke parodier på konkrete personer. Generelt i hvert fald.

Selv er Hanne Bjørnskov i lokalpressen blevet kaldt for revydronning. Vist nok første gang i forbindelse med, at hun blev tildelt den ærefulde titel som Årets Esbjergenser af Ugeavisen Esbjerg i 2022.
Selv har hun det lidt stramt med det ord. Revydronning.
– Det kan godt være, jeg er ansigtet udadtil, men vi er et hold. Der er skuespillere, kapelmester, teknikere, systue, scenograf, koreograf, produktionsassistent, min søster og svoger, som laver mad, veninder der sørger for, at der er kaffe og frisk frugt på bordet under prøverne og også i år træder til som statister. Jeg prøver bare at holde snor i alle de løse tråde, siger Hanne Bjørnskov ydmygt.
Hendes engagement og bidrag til revygenren er blevet anerkendt med flere priser udover den føromtalte lokale pris. I 2017 modtog hun “Revyprisen”, en hædersbevisning fra branchen, og i 2019 blev hun tildelt “Årets Thorleif” af Leif og Johnna Maibom.
Hun regner bestemt med, at der er en fremtid for revyen i Esbjerg, når hun selv en dag slipper tøjlerne. Selv agter hun at holde fast så længe, hun kan holde til det og kan se en udvikling.
– I år har vi ligesom sidste år to ekstra forestillinger i forhold til tidligere år, så det er jo den rigtige vej, selvom det jo er lige tidligt nok at gøre status endnu, siger Hanne, der beskriver arbejdet med revyen som et “hamsterhjul, der ruller året rundt”, hvor planlægningen af næste års forestilling allerede er i fuld gang.

– Den første tid, efter den sidste forestilling, går med administration, regnskaber og den slags, men så går der ikke længe, inden jeg for alvor begynder at skue frem mod næste sæson. I den proces har jeg mange snakke med Trine Gadeberg og Jan Svarrer og på den anden side af sommerferien er vi i fuld gang med næste sæson og har et nyt hold klar, fortæller Hanne Bjørnskov, som langtfra har glemt, hvor hun selv kommer fra:
– Jeg finder stor glæde i at tage rundt og se, hvad de forskellige foreninger i området laver. Der er en glæde og drivkraft, hvor man laver tingene for interessens skyld med oprigtig kærlighed til scenekunsten og ikke fordi, det er et job. Det er livsbekræftende. Og generelt er det bare skønt at se, hvor stor en scene, vi har i Esbjerg og omegn inden for foreningslivet. Jeg prøver at komme rundt til det hele, siger Hanne Bjørnskov, og kommer samtidigt med en opfordring til esbjergenserne:
– Jeg elsker personligt at tage ned på Kulturskolen, når de holder åbent hus, for at se, hvordan det hele blomstrer. Jeg synes generelt, vi som esbjergensere skal blive bedre til at være mere åbne for nye ting. Det behøver ikke at være kendt for at være godt. Under min tid på Tobakken lærte jeg jo, at selvom man ikke kendte det navn, der spillede, kunne det jo godt være fedt. Folk går meget efter det sikre, og det er forståeligt, men tag en chance, når tiden er til det!
Fakta: EsbjergRevyen spiller tre gange mere: Onsdag, torsdag og fredag aften. Alle dage klokken 19.30. Læs mere HER.
LÆS ANMELDELSE: Årets EsbjergRevyen rammer lige ned i den lokale folkesjæl
Del eller print:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window) LinkedIn
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print