Med en historie der går tilbage til 1907 har Sand’s Restauration en helt særlig plads i Esbjergs byliv og gastronomiske hjerte. Men stedet er også på en anden måde ganske unikt.
I en ung by som Esbjerg er Sand’s en meget gammel restaurant. Sammen med Hos Ingeborg og Café Danmark, som også er over 100 år gamle, må stedet siges at være blandt de allermest historiske spisesteder i en by, hvor klassiske steder som Centralhotellet og Hotel Spangsberg jo for længst er revet ned – og selv det legendariske Sydvesten i fiskerihavnen desværre lukkede for nylig …
Det, der især gør Sand’s unik – også på landsplan – er restaurantens omfattende kunstsamling. At gå på Sand’s er ikke bare en garanti for et godt, gedigent måltid dansk mad, som man kan læse her i vores anmeldelse, men også en mulighed for at gå på opdagelse iblandt de mange moderne kunstværker, der pryder stedet fra nærmest gulv til loft – i form af malerier, tegninger, litografier og små skulpturer. Ja, hele vejen op ad trappen fra kældertoiletterne og helt ned bagerst i restauranten – i rummet ud mod den nyere gårdhave!
Store danske navne som Henry Heerup, Egill Jacobsen og Robert Jacobsen hænger side om side med lokale koryfæer som Finn Severin Bolther, Erling Juel, Egon Svarrer og Klaus Kludder.
Kan du li' artiklen? Abonnér på vores nyhedsbrev!
Kunstsamlingen er i øvrigt i dag ejet af en række lokale erhvervsvirksomheder under hatten “Sand’s Venner”. Enkelte ejes dog af restaurantens nuværende ejer Pernille Leth Dahl.
Et andet sjovt kuriosum er den indrammede løkke, der hænger et godt stykke nede i restauranten. Den har oprindeligt været rekvisit i en tv-optagelse fra 1985, hvor skuespilleren Tommy Kenter på DR-tv’s opfordring opførte en scene fra et teaterstykke i restauranten.
Kenter var på turné med teaterstykket “En mand er en mand eller et kastanietræ”, skrevet af forfatteren Sten Kaalø. Forestillingen blev vist på Esbjerg Teater, men da tv var interesseret i at lave en optagelse, måtte Tommy Kenter genspille scenen på Sand’s.
– Og han har været her flere gange siden, og hver gang gør han opmærksom på, at det er ham, der oprindeligt har hængt og dinglet i det reb over baren, fortæller Pernille Leth Dahl.
Som at gå ind i en tidslomme
I restauranten bidrager de høje, mørke paneler, de grønmalede trækarme og de solide krostole til en stemningsfuld, klassisk atmosfære af ‘ de gode, gamle dage’. På mange andre danske restauranter, der serverer traditionel dansk mad, er bordene typisk dækket med rød- og hvidternede duge. Men her på Sand’s er ternene grønne – i harmoni med indretningen, selvfølgelig, for der er stil over tingene under de høje lofter hér.
Sand’s Restaurant åbnede i Exnersgade i 1907, og i 1913 flyttede den til Jyllandsgade 19. Fire år senere flyttede den til den nuværende placering i den kendte ejendom på hjørnet af Skolegade og Jyllandsgade.
Det var oprindeligt slagtermester Stefan Andreas Sand, der åbnede restauranten. Helt frem til 1995 var den i samme families eje, hvis sidste repræsentant blev Aage Meyer, som også drev galleri.
Aage Meyer, som døde i 2008, havde siden 1966 sideløbende med Sand’s Restauration drevet Meyers Galleri i et tilstødende lokale i Jyllandsgade, og det er hans store passion for kunsten, der sidenhen kom til at præge spisestedet.
Som gallerist var Aage Meyer med til at stifte kunstnergruppen “Konkylien”, hvor vestjyske malere samlede sig for at skabe opmærksomhed om den voksende, lokale kunstscene. Det er i høj grad værker af gruppens medlemmer, som lagde fundamentet til den imponerende nuværende samling på Sand’s.
Aage var i øvrigt på daværende tidspunkt gift med en til stadighed meget kendt skikkelse i Esbjerg; Hanne Meyer.
I foråret 2002 videresælges Sand’s til Marianne Leth og i 2013 overtager datteren, Pernille Leth Dahl, der i en årrække havde arbejdet som flystewardesse, som siden har drevet det traditionsfyldte sted.