Esbjerg Jazz Festival blev torsdag aften skudt i gang af en fremragende sekstet, der leverede en koncertoplevelse af høj klasse. I de kommende dage venter mange forskelligartede koncerter i hele kommunen.
Torsdag aften lagde en udsolgt koncertsal på Syddansk Musikkonservatorium vægge, loft, gulv og stolerækker til den officielle åbning og efterfølgende åbningskoncert. Med en sammensætning af nogle af Danmarks – i al fald Esbjergs – dygtigste jazzmusikere blev publikum ført gennem en aften fyldt med musikalitet, nærvær og intensitet i en sal, hvor akustikken ikke bliver meget bedre.
Kulturudvalgsformand Jakob Lose (V) åbnede officielt festivalen og Grethe Johnsen fra Esbjerg City Jazzklub bød velkommen på vegne af de tre arrangerende jazzklubber i byen, som også tæller Jazz Esbjerg og Sydvestjysk Jazzklub. Trods fortidens rivalisering og stridigheder fandt de endeligt hinanden og fandt fælles fodslaw omkring en festival, som for alvor har fået jazzen åbnet for hele byen, tilrejsende og på spillesteder i alle afkroge af kommunen.

Selve koncerten åbnede med en stemningsfuld hyldest til to af Sveriges største jazzikoner, Jan Johansson og Monica Zetterlund. Til en begyndelse kun med makkerparret Henrik Gunde og Nicolas Kock på scenen. Sidstnævnte introducerede også publikum for de enkelte numre undervejs.
Pianisten Henrik Gunde satte scenen med en dybtfølt fortolkning af Johanssons tidløse værker, hvor numrene fra Jazz på Svenska og Jazz genom fyra seklar imponerede med deres enkle, men stærkt udtryksfulde arrangementer. Gunde formåede at fange essensen af Johanssons unikke toneunivers, og publikum lyttede tryllebundet til hans forfinede klaverspil, selvom vi kun var få minutter inde i koncerten.
Hurtigt blev unge Alfred Storm introduceret på scenen for at akkompagnere de to mere garvede musikere på vibrafon – et instrument som, meget kort beskrevet, er en forstørret xylofon, som flere nok kender.

Da Signe Juhl trådte på scenen for at fortolke Monica Zetterlunds repertoire, steg intensiteten yderligere. Hendes varme, klare stemme bar sangene med en naturlig elegance, der gjorde dem levende og nærværende. Og så endda på svensk!
Blandt aftenens højdepunkter var en smuk version af Sakta vi gå genom stan, hvor Juhls vokale finesse smeltede perfekt sammen med Gundes følsomme akkompagnement.
Efter pausen blev saxofonist Brian Svendsen og guitarist Bo Møller introduceret, hvilket tilføjede endnu flere nuancer til koncertens lydbillede. Publikum blev taget med på en rejse gennem jazzhistorien med hyldester til nogle af genrens mest ikoniske stemmer – Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan og flere.

Svendsens saxofon tilføjede en sjælfuld dybde, især i de mere bluesinspirerede numre, mens Bo Møllers guitarspil gav et elegant modspil til de blødere ballader. Selvom sekstetten fremstod som en sammenspillet enhed, fik de alligevel hver især plads til at brillere uden at overskygge helheden. Nicolas Kocks sikre basfundament og Alfred Storms alsidige trommespil skabte en solid rytmisk base, der gav musikken både dynamik og drive.
På den måde blev Esbjerg Jazz Festival – den fjerde af slagsen – skudt flot i gang. I løbet af weekenden venter et væld af andre koncertoplevelser, der er udlagt til så forskelligartede spillesteder som Vinbaren, Esbjerg Park, Endrupholm og Kaktus i Hjerting. På den måde får jazzen optimale muligheder for at fremvise sine mange forskellige ansigter.
Jazz er lige fra det støvede til det pæne, fra det improviserede til det stringente. Læs mere om festivalen HER.
