Som en del af et landsdækkende samarbejde mellem Kirkens Korshær og kæden Smarteyes fik lokale udsatte gratis synsprøve, brillestel og -glas. Og det vakte glæde.
Der var lidt mere gang i butikken i Kongensgade 75A (på hjørnet af Smedegade) end vanligt sådan en tirsdag ved middagstid.
Her havde små 50 i den berørte målgruppe valgt at benytte sig af det gode tilbud om nye, gratis briller med stel efter eget valg. Frit valg i hele butikken – og naturligvis en synsprøve for at finde den helt rette styrke i glassene.
En af dem, der havde taget imod tilbuddet, er 64-årige Jimmy Hansen, der næsten hver dag indtager et måltid i Kirkens Korshærs Varmestue i Ribegade.
– Inden corona fik jeg grå stær og blev nærmest helt blind. Mit syn var på 16 procent, men jeg blev laserbehandlet, og sidste år var det nærmest oppe på normal igen, men jeg har behov for briller, så jeg er rigtigt taknemmelig for det her tilbud, som jeg også benyttede mig af dengang efter operationen. Ellers ville jeg ikke have haft mulighed for at få nogle briller, fortæller han imens han venter på at få taget synsprøve.
Taknemmeligheden er generel stor hos de fremmødte, der i mandags fik uddelt et kort i varmestuen, der skulle medbringes i dag. Hos Smarteyes er alle fire butiksansatte i sving, og de ligger ikke på den lade side, så det hele forløber gnidningsfrit med god tålmodighed fra de ventende. Heldigvis bydes der både på gratis kaffe, vand og kage imens.

En mærkbar støtte
– Netop socialt udsatte har ikke altid råd til at prioritere et godt syn. Derfor går de rundt med nedsat syn og de gener, der følger deraf. Det kan have rigtig stor betydning for det sociale liv, fortæller Nene Vandborg, der er butikschef i Smarteyes Esbjerg.
Det er netop den problemstilling, Smarteyes og Kirkens Korshær adresserer med tiltaget om uddeling af gratis briller til socialt udsatte over hele landet. Ordningen har eksisteret i en årrække og gør ifølge chef for Kirkens Korshær, Jeanette Bauer, en stor forskel:

– For dem, der kæmper for hvert eneste måltid og en seng at sove i, er briller sjældent en mulig prioritet. Vores brugere er derfor dybt taknemmelige for Smarteyes’ hjælp til at give dem mulighed for at se klart igen, siger hun.
I Smarteyes ser man tiltaget som en oplagt måde at tage ansvar for omverdenen på. Det forklarer Nene Vandborg, der har været i butikschef i Esbjerg-afdelingen næsten siden åbningen i 2015, og derfor har været med til at afvikle kampagnen nogle gange nu:
– Det er vores måde at hjælpe nogle mennesker på, der ikke selv har midlerne. Og det synes vi er en god måde at gøre det på, da vi på denne måde kan se, at det jo reelt gør en forskel for dem, der har brug for det, siger hun.
Tabita Eleskes fik senest nye biller i 2022 – også via kampagnen mellem Smarteyes og Kirkens Korshær. På tre år kan synet ændre sig meget. Foto: Fjodor Pedersen. Ligesom med alle andre kunder, kan de nye briller afhentes om 10-14 dage. I dag bliver der lavet synsprøve og udvalgt stel. Foto: Fjodor Pedersen. Det kan være svært at vælge mellem de mange stel. Foto: Fjodor Pedersen. Alle fire ansatte i Smarteyes Esbjerg var på arbejde i dag – der var stort rykind. Foto: Fjodor Pedersen. Nene Vandborg (th) er butikschef i Smarteyes Esbjerg, og har været det siden august 2015. Butikken åbnede januar samme år.
Del eller print:
- Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
- Click to share on LinkedIn (Opens in new window) LinkedIn
- Click to share on X (Opens in new window) X
- Click to share on Threads (Opens in new window) Threads
- Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email
- Click to print (Opens in new window) Print