Forhenværende selvstændig vinhandler og souschef i SuperBrugsen på Fanø har fundet sig godt til rette i Spar-butikken i Skolegade. Hele konceptet og mulighederne for at præge og udvikle forretningen tiltaler ham.
Købmand: Stå ved din last, kunne man næsten sige i tilfældet Bo Aakjær. Gennem hele karrieren har det været kundekontakt og detailhandel, der har været i centrum.
Uddannet i supermarkedet i Sædding-Centret, hvor han begyndte kort tid efter, at butikken som en blandt flere lokale Droob-supermarkeder var blevet solgt og omdannet til SuperBrugsen.
Siden var han otte år ved Q8 og Shell, hvor han blandt andet var butikschef i rundkørslen og på hjørnet af Stormgade og Strandby Kirkevej, hvor Rema1000 i dag har butik.
Men en dag blev det nok, og efter en diskussion med distriktschefen sagde Bo sit job op og var fuldt og fast indstillet på at åbne sin egen butik. Det blev til Aakjærs i Strandbygade, som åbnede i 2006.
– Men der var dog det pudsige ved det, at selvsamme dag, som jeg valgte at sige op og ringede til min kone for at fortælle det, kunne hun så fortælle mig, at hun netop var blevet fyret fra sit job … Så timingen var ikke den bedste, men det hele gik jo, fortæller Bo Aakjær, og tilføjer, at hustruen fik nyt job et par måneder efter – og at de i øvrigt fortsat er sammen.
– Men vi er flyttet fra Tjæreborg og her ind til Esbjerg. Vi har en søn på 14, som spiller ishockey, og det er lidt mere praktisk at bo tættere på skøjtehallen, fortæller Aakjær, og kan dermed med rette kalde sig for “en af de lokale” …
Butikschef i en spændende Spar
Siden vin- og specialvareforretningen Aakjærs i Strandbygade efter en hård periode med røde tal på bundlinjen og deraf alvorlig stress lukkede i 2018, var Bo Aakjær ved Sigma Wine i Kongensgade. Men det blev en kort fornøjelse, der blev sat en stopper for grundet corona.
I de seneste godt tre år har arbejdsstedet heddet SuperBrugsen på Fanø, hvor Aakjær har været souschef og leder af vinafdelingen.
På Fanø ligger også en Spar-forretning, som Peter og Charlotte Junge har drevet i fem år. Det er også dem, som for tre år siden åbnede Spar-butikken i Skolegade i Esbjerg, der i sin tid var en Netto.
Her var deres datter, Natalie Junge, daglig leder i de første par år, men hun er nu begyndt at studere fysioterapi. Derfor manglede købmandsparret fra Filskov, der også driver en tredje butik i hjembyen, en butikschef til Esbjerg-butikken.
Og til den rolle kaprede de altså den nu 50-årige Bo Aakjær, der begyndte i sin nye stilling den 1. oktober.
– Efter at have set forretningen ved selvsyn og have hørt lidt mere om mulighederne og forudsætningerne, blev jeg meget tændt på det. Der er virkeligt potentiale i denne butik og jeg tror på, jeg kan være med til at udvikle den i en spændende retning, siger Bo Aakjær.
Ikke bare vin – men alt muligt andet
Med sin baggrund som vinkender, sommelier og indehaver af en forretning med vin, specialøl og chokolade, kunne man forestille sig, at den nye butikschef måske ikke går så højt op i toiletpapir, skyllemiddel og pølsehorn.
– Jeg indrømmer gerne, at der er ting på hylderne, jeg personligt går mere op i end andre, men det, der altid har tiltalt mig og drevet mig, er at kunne yde en god service. Dét at sende glade kunder ud ad døren. Det er det, det handler om. Og så er det ligegyldigt, om de har været her efter en flaske grundrens eller en flaske rødvin, siger Bo Aakjær.
Selvom Spar-butikken er en del af en landsdækkende kæde, der tæller mere end 140 forretninger, er konceptet ikke så stramt som i andre kæder. Hvilket har været et stort plus.
– Det var klart en af de ting, som tiltalte mig. Her er muligheder for i højere grad at sætte sit eget præg på butikken og sortimentet – at udvikle og tilpasse sig de lokale omgivelser – end i mange andre kæder. Det gør Spar lidt mere spændende, synes jeg. Naturligvis kører alle butikker de samme avis-tilbud og fører de samme basisvarer, men ved siden af det, er der muligheder for at gøre det ekstraordinære, fortæller Aakjær, og fortsætter:
– Og det er noget af det, som jeg kan være med til. At udvikle på specialvare-sortimentet, så der kommer flere spændende varer på hylderne, man ikke kan få andre steder. Vi kommer til at prøve nogle ting af, og det glæder jeg mig til at præsentere for kunderne.
En broget flok
Netop kundeunderlaget for Spar-butikken er meget alsidigt og mangfoldigt. Sådan vil det næsten altid være, når man er placeret inde midt i en storby.
– Hensigten er, at vi har noget at byde på over for alle, uanset om det er i den travle hverdag, eller når man kan tage det lidt mere stille og roligt i weekenden. Så man kan sige, at begge dele er områder, vi kommer til at udvikle på, hvor især de hurtige, lette måltider er et område, vi skal gøre mere ud af, og måske også præsentere på en lettere tilgængelig måde, siger Bo Aakjær, der er blevet en del af en butikskæde, der er rigtigt godt i gang med at støve sig selv af.
– Spar har nok i nogle år været den lidt kedelige fætter med små, udslidte butikker og dyre priser, men det ry er ved at blive vendt og med god grund. Vi har “Gul Pris-konceptet”, hvor vi matcher discountkædernes priser på 500 basisvarer, og vi har samtidigt plads til at fokusere på specialvarer og ting i sortimentet, som egner sig lokalt her, men måske ikke alle steder, fortæller Bo Aakjær.
Fakta: Spar er en del af Dagrofa, der også driver kæderne Meny, Let-Køb og Min Købmand. Desuden markedsfører de brands som Gestus og First Price, der går igen i alle fire kæder.