På lørdag klokken 16.00 indvier EfB den nye sæson imod OB, og det bliver i en splinterny hjemmebanetrøje med fine detaljer, som også markerer klubbens 100 års jubilæum.
På tirsdag er det 100 år siden, at bestyrelserne fra Esbjerg Boldklub og Esbjerg Amatør-Klub gjorde hinanden stævne på Hotel Spangsberg i Stormgade og blev enige om at fusionere de to konkurrerende fodboldklubber i byen.
Siden da er der løbet meget vand gennem havnen, som man siger. Og EfB’s glorværdige historie kan du læse mere om i vores temaartikler.
Jubilæet markeres også på klubbens nye hjemmebanetrøje, som netop er blevet præsenteret.
Det er den tredje hjemmebanetrøje, som Hummel står bag efter samarbejdet påbegyndtes for to år siden. Ikke overraskende er den blå- og hvidstribet og så indeholder den indtil flere referencer til historien.
Lidt retro-agtig
Trøjen bringer mindelser om start-halvfemserne, hvor mange fodboldtrøjer fra forskellige producenter også havde halskrave og indvævede detaljer på langs, der giver fine refleksioner.
Men i modsætning til dengang, hvor man påsyede detaljerne såsom logoer, er disse i vores dage trykt på for at holde vægten nede og åndbarheden god.
Bortset lige fra EfB’s jubilæumsudgave af klublogoet, der er broderet.
Både den hvide krave med den sorte kant og muligheden for lige at knappe op til halsen bringer mindelser om Hummels tidlige 1990’er-trøjer. Tænk EM92-trøje.
Den nye trøje sælges fra klokken 10.00 i dag hos Sport24 i Kongensgade og lørdag fra klokken 14.00 i fanshoppen ved stadion. EfB har for nyligt indgået samarbejde med Sport24 om at drive fanshoppen – også online. De har overtaget driften fra Sportmaster og har i den forbindelse haft travlt med at ombygge og klargøre shoppen på stadion.
Voksenstørrelse koster 600 kroner og børnestørrelser 550. Hertil kommer evt. nummer- og navnetryk.
EfB oplyser, at der også kommer en ny, sort udebanetrøje og at man beholder den hvide tredjetrøje fra sidste sæson.
De nye trøjer kan også købes online.
Vidste du… EfB har ikke alle dage spillet i blå- og hvidstribede trøjer. Midt i 1990’erne havde man en helt blå Patrick-trøje med en enkelt hvid tværstribe. Den blev afløst af en klassisk stribet Umbro-trøje i 1998. Siden har man haft Puma, Umbro igen og Nike som tøjsponsorer, indtil man for første gang indgik samarbejde med danske Hummel i 2022.