Ser du de røde flag? Ny kampagne skal lære danskerne at spotte partnervold

OBS! Denne artikel er mere end 15 dage gammel. Indholdet kan derfor være uaktuelt.

Tvivl er den største barriere for at hjælpe en voldsudsat kvinde, viser en ny undersøgelse. En landsdækkende kampagne fra skal lære danskerne at spotte partnervold og hjælpe, hvis deres kollega, nabo, veninde eller familiemedlem udsættes for partnervold. 

    Han lader hende aldrig være alene. Han bestemmer over hendes økonomi. Han forlanger at se hendes beskeder.

    Det er blot nogle ud af en række røde flag, som kan indikere, at en kvinde udsættes for partnervold.

    Ni ud af ti danskere vil blande sig, hvis de tror, en ven eller familiemedlem er udsat for partnervold, viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Danner.

    De fleste (75 %) vil tilbyde deres hjælp til praktiske gøremål som overnatning eller at kontakte myndigheder. Hver tredje vil hjælpe med at tilbyde personen at tale om det.

    Tvivl er den største barriere for at hjælpe

    Men selvom mange danskere har viljen til at hjælpe, viser undersøgelsen også, at 6 ud af 10 danskere anser tvivlen på, om de tager fejl, som den største barriere for at række ud.

    Det vil Danner ændre på med kampagnen ’Ser du de røde flag?’:

    – Det kan være rigtig svært at spotte partnervold – også selvom det er hos én, man står nær. Ofte vil pårørende lægge mærke til en ændring i adfærden, som alligevel er svær helt at sætte fingeren på. Måske trækker den voldsudsatte sig fra sine relationer, eller måske begynder hun at gå anderledes klædt. Med vores kampagne ’Ser du de røde flag?’ viser vi konkrete tegn på partnervold, pårørende kan lægge mærke til, fortæller Mette Marie Yde, direktør i Danner.

    Mere end hver femte dansker angiver det som en barriere, at de ikke ved, hvad de skal sige til deres ven eller familiemedlem, hvis de mistænker, at vedkommende er udsat for vold.

    Derfor giver kampagnen også gode råd til, hvordan pårørende kan hjælpe – både på danner.dk/derødeflag og ved at henvise til Danners døgnåbne telefonrådgivning, ‘DannerTelefonen’, hvor både voldsudsatte og pårørende kan få hjælp og støtte.

    Røde flag i bybilledet

    Kampagnen er i bybilledet samt på trykte, digitale og sociale medier fra midten af april og hen over sommeren. Den 22. april gik Danner på gaden flere steder i København for at uddele røde flag til morgentrafikanterne.

    Kampagnen kørte første gang i 2023, hvor den vandt Sprogprisen for bedste visuelle budskab og gav en stigning i opkald til Danners døgnåbne telefonrådgivning. Mette Marie Yde håber, at kampagnen også denne gang vil skabe opmærksomhed om partnervold:

    – Vi håber, at danskerne kan genkende nogle af eksemplerne i kampagnen og lige tænker en ekstra gang over, om én, de kender, har brug for en nænsom og omsorgsfuld håndsrækning til at bryde ud af et voldeligt parforhold. For når man er fanget i et voldeligt forhold, har man brug for en person, der rækker ud og står ved ens side, for faktisk at kunne bryde med volden.

    Kampagne har fokus på partnervold. Pressefoto.
    Kampagne har fokus på partnervold. Pressefoto.

    Fakta: Om undersøgelsen

    Undersøgelsen blev gennemført af Epinion for Danner i perioden 7. februar til 18. februar 2025 blandt flere end 1000 respondenter. Under dataindsamlingen blev der løbende monitoreret på køn, alder og geografi for at sikre repræsentativitet. Stikprøven afviger maksimalt ±5 % fra populationsfordelingerne, som er udarbejdet på baggrund af data trukket fra Danmarks Statistik, 2025 (DST).

    Om kampagnen ’Ser du de røde flag?’

    Kampagnen ’Ser du de røde flag?’ har til formål at skabe opmærksomhed om de røde flag for partnervold blandt pårørende til voldsudsatte. Pårørende kan spille en afgørende rolle for den voldsudsattes mulighed for at bryde ud af det voldelige forhold. Derfor vil Danner informere og oplyse pårørende om de røde flag for partnervold, så flere voldsudsatte kan få den hjælpende hånd, de har brug for fra deres netværk.

    Kampagnen blev første gang lanceret i 2023, hvor den vandt Sprogprisen for bedste visuelle budskab og betød en stigning i antallet af opkald til Danners døgnåbne telefonrådgivning. Kampagnen vil være synlig i bybilledet fra midten af april og hen over sommeren 2025.

    Kampagnen er støttet af FRi Puljen, som er en del af Fundamental Rights Initiative – et samarbejde mellem Globalt Fokus og Nyt Europa og medfinansieret af EU. Læs mere på www.danner.dk/derødeflag

    Læs også:

    Et stykke Esbjerg-historie med titlen Rock'n'Roll, Hofdogs & Congobajere

    Denne artikel er en lettere redigeret pressemeddelelse eller anden kort artikel.

    Dagens top-3

    Byparken er klar til officiel indvielse. Pressefoto.
    Ny scene og poetisk kunstrute indvies i Esbjerg Bypark
    Mangeårig formand for Esbjerg Taxa, Torben Kirketerp, begyndte selv at køre taxa i 1987.
    Fra hestevognens tid til grøn omstilling: Esbjerg Taxa fylder 110 år
    Mark Mikkelsen åbnede den første afdeling af Guldægget for næsten 11 år siden. Arkivfoto: Fjodor Pedersen.
    Guldægget flytter fra Torvet til ny adresse i hjertet af Esbjerg
    Thorbjørn Birkelund, hotelchef på Ansgar, endte med at måtte klippe snoren selv. Foto: Fjodor Pedersen.
    Hotel er blevet dobbelt så stort
    Knallertræs på Suset Festival 2024. Foto: Mathias Engmark.
    Maxi Maniacs vender tilbage til Suset
    Adm. direktør Henning Kirkegaard på Dansk Scannings papirlager, som rummer mere end 100 mio. dokumenter
    Esbjerg-virksomhed vinder fodfæste i Tyskland: Eksportindsats bærer frugt
    Sidste års vindere fra "Fælles om mad". Arkivfoto.
    Hvem skal løbe med 10.000 og Frivillighedsprisen 2025?
    Området omkring Mennesket ved Havet står over for en større makeover i de kommende år. Illustration: Plet Arkitektur.
    Nyt liv til Esbjergs vartegn: Udviklingsplan skal løfte området omkring Mennesket ved Havet
    Torvet i Esbjerg. Arkivfoto: Torben Meyer.
    Sommerliv i Esbjerg City: Oplev events, musik og markedsstemning hele juli
    Fantasyfestival breder sig i år over tre dage. Pressefoto.
    Fantasyfestivalen vokser: Tre dage med magi, mørke og mytiske væsner i Esbjerg
    Claudio Wolff Suez melder sig ud af Kellermensch efter 19 år. Foto: Peter Langwithz Smith.
    Bombe: Slut med Kellermensch - forlader bandet
    Fredag var en festdag på Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg. Pressefoto.
    Rektor: - I samler os og kitter os sammen

    Det sker i Esbjerg

    Inge Ellegaard: Billeddomino, Esbjerg Kunstmuseum, fernisering 21. marts 2025. Foto: Fjodor Pedersen.
    Inge Ellegaard: Billeddomino
    Ënge hænger ikke på træerne_foto_pressemeddelelse
    Enge hænger ikke på træerne af Anne C. 
    PAJS8648
    Gadens Museum: Peter Birk

    Anbefalet

    Den gamle rugbrødsfabrik i Morsøgade er et af de spots, som Henrik List fremhæver. Foto: Fjodor Pedersen.
    Mit Esbjerg - forfatter Henrik List
    _DSC3500
    Østerbyen og Måde er fyldt med tidslommer
    Boretårnet er qua sin beliggenhed på hjørnet af Gl. Vardevej og Fanøgade vel ikke en rigtig havneknejpe, men den er det i ånden. Arkivfoto: Fjodor Pedersen.
    Henne om hjørnet - i Havnebyen
    • All Posts
    • Aktuelt
    • Anbefalet
    • Butiksliv
    • Byliv
    • Esbjerg Retro
    • Forbrugerliv
    • Gastroliv
    • Guides
    • Kulturliv
    • Livsstil
    • Sportsliv
    • Studieliv
    • Ude- & Indeliv
      •   Back
      • Meninger
      • Nyheder
      • Dagens Foto
      • Debat
      •   Back
      • Debat

    Torvet 21, 2 | 6700 Esbjerg | 60886633

    Annonceinfo

    Annoncér lokalt - det er billigere, end du tror!

    Kontakt os

    Har du en god historie? Kontakt redaktionen.

    Vi tager ansvar for vores indhold
    Medlem af
    Medlem af
    Medlem af

    TILMELD NYHEDSBREV

    Få guides og nyhedsoverblik direkte i din indbakke - helt gratis!

    Ved tilmelding accepterer du vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

    VIND GAVEKORT PÅ 500,-

    TILMELD DIG VORES GRATIS NYHEDSBREV OG DELTAG HVER MÅNED I LODTRÆKNINGEN OM ET GAVEKORT TIL BRUG I ESBJERG!

    Du kan afmelde dig med et klik, hvis du fortryder.

    *Vi udsender nyhedsbrev typisk fire gange om ugen. Sidste hverdag i hver måned trækker vi en ny heldig vinder blandt alle aktive abonnenter på vores nyhedsbrev. Man bestemmer selv til hvad, man vil have et gavekort, hvis man bliver udtrukket – det skal bare være til brug i Esbjerg!