Mænd i alle størrelser – lige fra dem i small til 8XL. Det er målgruppen og kundegrundlaget for Ditte Lundgaards butik, Just Ask, der i denne uge fejrer 19 års fødselsdag.
Humøret er altid højt og betjeningen er personlig. Det lyder som en kliché, men i Torvegade 31 passer det s**. Tonen er uhøjtidelig og en kæk bemærkning med et glimt i øjet, kan kunderne også godt risikere at blive udsat for.
Men alt sammen serveret med en underliggende kyndighed og faglig formåen i forhold til at klæde kunderne bedst mulig på.
Med hjælp fra deres koner. For selvom Just Ask udelukkende har herretøj på hylderne og stativerne, består halvdelen af kundekartoteket af kvindenavne.
Kan du li' artiklen? Abonnér på vores nyhedsbrev!
– Hvis der er én ting, jeg har lært, så er det, at mænd ikke gider at gå på shopping. Nogle gør, hvis de kan klare det hurtigt, men ofte er det konerne, der henter nyt tøj til manden, siger Ditte Lundgaard, 44, der godt ved, at hun generaliserer.
For selvfølgelig er der også mænd, der godt kan lide at gå på opdagelse i butikken og prøve tøj i prøverummet. Men for de fleste er det noget, der bare skal overstås.
– Vi har en kunde, som klarer sit tøjindkøb på 38 sekunder. Han ved, hvad han vil have, bestiller på forhånd, parkerer lige uden for døren, kommer ind, henter og betaler, og så er den klaret, griner Ditte, som har inviteret EsbjergLiv.dk’s udsendte på hjemmelavet æbletærte i butikkens lille baglokale, der udgør en meget lille procentdel af den dybe forretning på cirka 300 kvadratmeter.
Netop de gode parkeringsforhold og den lette adgang for kunder i bil, er den helt store årsag til, at Just Ask nu er beliggende i Torvegade. I det, der engang var Park Hotel, og hvor der gennem tiderne er blevet konsumeret uendelige mænger af både suppe, steg, is og gravøl – og hvor Sommer & Schwartz hvert år underholdt inde i den store sal, der siden 2013 har været fyldt op med bukser, skjorter, blazere, sko, hatte, strømper i den velassorterede herretøjsbutik.
I en kort overgang efter hotellets lukning drev Stella Jensen, mangeårig værtinde på Fy & Bi, og hendes datter Katja værtshus for det modne publikum under navnet Al Capone.
Ak ja, hvis vægge kunne tale. Men bygningens nye ejer ville gerne omdanne stueetagen til en regulær butik på det mere og mere populære handelsstrøg med sivetrafik og parkeringspladser med korttidsparkering. Og Ditte og Just Ask blev opfordret til at slå til.
– Det er et kodeord for mig, at det hele skal være så let tilgængeligt som muligt. Hvis man som selvstændig forretningsdrivende skal klare konkurrencen fra store internationale netbutikker og kædekoncepter, så skal man slå på den fordel, man har, siger Ditte, og konstaterer:
– Det må ikke være besværligt. Og man skal ikke bøvle med alt muligt og bruge flere uger på at finde et sæt tøj, som man kan passe og sende frem og tilbage flere gange.
Netop tilgængeligheden var altså den største grund til, at indehaveren flyttede sin butik fra Sædding-Centret til Torvegade, da hun fik tilbuddet for meget præcist 11 år siden. Just Ask åbnede i 2005 og fik således otte år i centret, der i tideres morgen var Jyllands mest moderne af slagsen.
– Og det var gode tider, opgangstider og det gik godt, selvom flere butikker var begyndt at lukke derude, særligt da finanskrisen kom i 2008, men vi havde noget, som andre ikke havde i byen. Vi slog os op på at have tøj i store størrelser, og det blev vi kendt for og er det stadigvæk i dag. Men vi har måske ikke været gode nok til at fortælle, at vi sådan set har smart tøj i alle størrelser – helt fra small til otte gange XL, siger Ditte Lundgaard, der var 25, da hun blev selvstændig.
– Jeg anede ikke en dyt om, hvad det indebar, så jeg begyndte på et iværksætterkursus i Kolding, men efter tre ud af fire planlagte moduler var tiøren faldet, og så åbnede jeg med et beskedent varelager, der blev revet væk. Så var man ligesom i gang, husker tøjdamen, som i dag fortsat fører tøj fra den leverandør, der leverede de allerførste lagervarer dengang for snart 19 år siden i Sædding.
I dag behøver man som mand kun at gå ét sted hen, uanset hvad man mangler i garderoben. Just Ask er leveringsdygtig i alt fra habitter til cykeltøj, fritidstøj, undertøj, accessories, jeans, t-shirts, huer, handsker og så videre.
Og herretøj har altid været Dittes lod i livet – eller karrieren i hvert fald – siden hun kom i lære i Z-Up, der lå på hjørnet af Kongensgade og Jyllandsgade.
– Tøj til mænd er ikke det letteste at sælge. Jeg har erfaret, at det har ret lav prioritet rundt om i husholdningerne, hvor konen, børnene og kæledyrene står foran i køen, når der bliver budgetteret. Fars habit fra sidst bliver oftere genbrugt end konens kjole, og det kan vi ikke lave om på, konstaterer Ditte, der til gengæld kan lave om på tøj, hvis det skal syes ind eller lægges op.
– I disse Wegovy-tider (slankemiddel, red), hvor nogle taber sig meget og hurtigt, er bukserne pludseligt blevet for store, så det fikser vi gerne. Det vil jeg hellere, end at sælge et nyt par, siger Ditte til Deres udsendtes store undren, inden hun forklarer:
– Det er bedst for klimaaftrykket. Og apropos, så er det langt bedst for miljøet at handle lokalt. Tænk fx bare på alle de forsendelsesposer, der bliver brugt i dag, når der sælges tøj på nettet, mens man sætter afgiften på almindelige indkøbsposer op med flere hundrede procent, siger Ditte, og fremviser stolt de æsker, hun selv laver ud af genbrugspap.
Gennem årene har Ditte Lundgaard opbygget en vis mængde stamkunder, som kommer fra nær og fjern. Endda helt fra München, men også fra Odense og andre større danske byer.
– Jeg har tit hørt nogle spørge, hvorfor der dog ikke findes sådan en butik som Just Ask, der hvor de bor, men omvendt sker det stadigvæk, at lokale kommer ind for første gang og slet ikke kender os, selvom vi altså har ligget her midt på Torvegade i 11 år, fortæller Ditte, der for første gang nogensinde noterede sig et underskud i selskabets seneste regnskab. Men også det tager hun i stiv arm.
– Nu har der været plus i 18 år inklusiv finanskrise og coronanedlukninger, så det tager vi med, men det skal selvfølgelig ikke blive en vane, siger hun med et forsigtigt grin.
For der er ingen tvivl om, at selvom mange nye butikker for tiden åbner i Esbjerg City, hvor der generelt er utroligt mange aktiviteter for esbjergensere i alle aldre, så er konkurrencen med City Nord og netbutikkerne større end nogensinde.
– Jeg synes personligt, at det er ærgerligt, når nogen slet ikke kender deres egen by og ikke bruger den. Og jeg kan da frygte, at det også går ud over værdien af de huse, der ligger inde i byen, hvis alle butikker en dag e væk. Jeg er ikke i tvivl om, at der fortsat er masser af mennesker, som foretrækker den personlige service og den lette tilgængelighed, men de yngre generationer vænner sig til noget andet, og så er det en dag måske for sent, frygter Ditte Lundgaard, der i hvert fald gør sit til at have attraktive varer på hylderne for enhver smag.
– Som selvstændig butik har vi den store fordel, at vi ikke er forpligtet til at have det ene eller andet mærke på hylderne. Vi bestemmer selv, hvad vi vil sælge. Og hvis man specifikt taler om tøj i plus-størrelserne, så er det en hurdle at finde de rette ting, for hvis det skal sidde rigtigt, så er det ikke nok bare at lave den samme model i en større størrelse. Så bliver det bare kvadratisk og hverken praktisk eller godt, siger Ditte i en lettere omskrivning af en vis tysk chokoladeproducents motto.
Selvom Just Ask har en webshop, så er det ikke der fremtiden ligger for Ditte Lundgaard. Just Ask mod Zalando er slet ikke forsøget værd.
– Men jeg har fundet ud af, at det er alle tiders idé med en hjemmeside, så kunderne kan blive inspireret og måske ved, hvad de vil have, inden de kommer ind og besøger os i butikken.
Fakta: Privat danner Ditte Lundgaard par med Morten Nissen, der også er selvstændig med reklamebureauet Medier & Web. Hun har sønnen Anton på 19 fra tidligere.