Debatindlæg: Ny kørekortregel baner vej for grønnere fremtid, men ét krav spænder ben

Ny forsøgsordning giver nemmere adgang til kørekort til elbiler uden at være begrænset til biler kun med automatgear. Et unødvendigt krav udfordrer dog køreskolerne praktisk, økonomisk og miljømæssigt.

Af Nikolaj Schnor, kørelærer og medejer af Lisbeths Køreskole med afdeling i Esbjerg.

Siden 1. juli er det blevet muligt at tage kørekort til bil med automatgear uden den begrænsning, der før kun tillod kørsel med automatgear – kode 78 på kørekortet. Med den nye forsøgsordning kan elever nu kombinere lektioner i automatgear og manuelt gear og få tilføjet en særlig kode 148 til kørekortet, der giver ret til at køre begge typer biler. Ændringen er et længe ventet skridt mod en grønnere fremtid, da markant flere elever nu tager kørekort i biler med automatgear og senere anskaffer sig en elbil, der altid har automatgear. Dog er det ikke uden udfordringer.

Mindstekravet på syv lektioner i manuelt gear skal fordeles med fire på manøvrebanen og tre i bytrafik, og køreskolerne derfor tvunget til at anskaffe og vedligeholde biler med automatgear og manuelt gear til undervisningen. Samtidig bliver det stadig sværere at anskaffe nye biler med manuelt gear, da bilindustrien i stigende grad producerer elbiler og biler med automatgear. Derfor ender mange køreskoler med at benytte ældre biler, der øger miljøbelastningen, for at opfylde kravene.

At skulle tilbyde både biler med automatgear og manuelt gear er en ufleksibel og økonomisk dyr løsning for mange køreskoler. Samtidig begrænser det elevernes valgmuligheder for køretider, da kørelærere ofte dedikerer bestemte dage eller tider til hver biltype. Det rejser spørgsmålet, om kravet om bykørsel med manuelt gear er nødvendigt.

Manuel træning på manøvrebanen
For at gøre den nye kørekortregel mere praktisk og tidssvarende kan en løsning være at afgrænse undervisningen i manuelt gear til manøvrebanen. Her kan eleverne lære det nødvendige om kobling og gearskifte og øve grundlæggende færdigheder i et kontrolleret miljø. Et alternativ til bykørsel med manuelt gear kunne desuden være træning i en simulator, som med succes anvendes i flere af vores nabolande.

Undervisning i bykørslen alene i biler med automatgear giver eleverne en mere strømlinet undervisning, hvor de hurtigere fokuserer på trafiksikkerhed og orientering. Det kan give Danmark bedre bilister.

At begrænse undervisning i manuelt gear til manøvrebanen og eventuelt simulator og lade al anden undervisning foregå i automatgear vil ikke kun gøre det enklere for køreskolerne at planlægge undervisningen, men også spare både kørelærere og elever for de ekstra omkostninger, der er forbundet med at vedligeholde og bruge to forskellige biltyper. Det vil understøtte den grønne omstilling, at færre køreskoler vil være afhængige af ældre biler med manuelt gear, og vi kan skabe en bedre balance mellem elevernes sikkerhed, køreskolernes økonomiske muligheder og samfundets behov for en grøn omstilling. Det er en løsning, der kan gavne alle – både elever, køreskoler og miljøet.

Denne artikel er en lettere redigeret pressemeddelelse eller anden kort artikel.

Dagens top-3

Carolyne Kaddu Rasmussen. Pressefoto.
Kvindedag med prisuddeling og en vild familiehistorie
Top-tre over udlån af romaner på Esbjerg Kommunes Biblioteker.
En bog skiller sig ud på bibliotekets top-ti
Kaja Kamp liggende på halgulvet, men det var Team Esbjerg, der var ovenpå i dagens kamp. Foto: Johnny Tauman.
Massakre da Team Esbjerg bankede Silkeborg-Voel
Mark Mikkelsen og Jesper Schwartz i Showkorets "Fra alle os til alle jer", november 2024. Arkivfoto: Fjodor Pedersen.
Skal du være Showkorets næste stjerne?
Lucky Cat. Kinesisk nytår på Hanzō. Pressefoto.
Her kan du fejre det kinesiske nytår midt i Esbjerg
Nikolaj Schnor, kørelærer og medejer af Danmarks største køreskole, Lisbeths Køreskole. Foto: Lisbeths Køreskole.
Debatindlæg: Ny kørekortregel baner vej for grønnere fremtid, men ét krav spænder ben
EB54653-800px
Løsningen på mistrivsel kan være at samle ældre og yngre
stemning-15
Suset kan blive en af de bedste opfindelser siden Cocio
havneudvidelse01
Investorer går ombord i Esbjerg Havns udvikling
Carter Johnson er ny mand i Esbjerg Energy. Foto: Maine Mariners.
29-årig canadier til Esbjerg Energy
Cheftræner Jesper Holm, Ribe-Esbjerg HH.
Ribe-Esbjerg henter stærk nordmand fra næste sæson
Kim Thøisen, lektor ved Erhvervsakademi SydVest. Foto: Henrik Boulund Meng Hansen
Kåret som årets underviser: Nu kan Kim vinde 500.000!

Det sker i Esbjerg

philip_rosendal
Daniel Rosendal
Simon Grønvaldt og Simon Schleicher, Herning Blue Fox. Foto: Danmarks Ishockey Union.
Esbjerg Energy - Odense Bulldogs
IMGL3324 kopier
Mathias Malling Mortensen: Alt det som ikke er

Anbefalet

Kellermensch i Musikhuset Esbjerg. Foto: Fjodor Pedersen.
Leder: Det klinger lidt hult, når mediemastodonten hylder kulturlivet
Mathias Karlskov, daglig leder i Collabo, skal på jobjagt, når butikken lukker den 31. januar. Foto: Fjodor Pedersen.
Ny butikslukning gør Esbjerg mindre mangfoldig
Billede taget Nytårsaften 2002 fra Kollektivhuset. Foto: Henriette Brogaard.
Henrik List: Jeg savner nødraketterne over Vesterbyen ...
  • All Posts
  • Aktuelt
  • Anbefalet
  • Butiksliv
  • Byliv
  • Esbjerg Retro
  • Forbrugerstof
  • Gastroliv
  • Guides
  • Kulturliv
  • Livsstil
  • Sportsliv
  • Studieliv
  • Ude- & Indeliv
    •   Back
    • Meninger
    • Nyheder
    • Dagens Foto
    • Debat

Torvet 21, 2 | 6700 Esbjerg | 60886633

Annonceinfo

Annoncér lokalt - det er billigere, end du tror!

Kontakt os

Har du en god historie? Kontakt redaktionen.

Vi tager ansvar for vores indhold
Medlem af
Medlem af
Medlem af

TILMELD NYHEDSBREV

Få guides og nyhedsoverblik direkte i din indbakke - helt gratis!

Ved tilmelding accepterer du vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

GÅ ALDRIG GLIP AF NOGET!

Få vores GRATIS nyhedsbrev 3-4 gange om ugen ...

Vi spammer ikke! Læs vores privatlivspolitik hvis du vil vide mere.

Du kan afmelde dig med et klik, hvis du fortryder.