MOBILVERSION
Udsolgt længe før første skænk: Ølfestival trak gæster fra Hamborg til Aalborg
Udsolgt længe før første skænk: 500 ølentusiaster fra 45 byer – fra Hamborg til Aalborg – lagde vejen forbi Esbjerg Ølfestival i Jyllandsgade.
Udsolgt længe før første skænk: 500 ølentusiaster fra 45 byer – fra Hamborg til Aalborg – lagde vejen forbi Esbjerg Ølfestival i Jyllandsgade.
Der var tæt pakket med mennesker mellem fadølsanlæg, foodtrucks og festivaltelte, da Esbjerg Ølfestival lørdag eftermiddag endnu en gang indtog området omkring Esbjerg Bryghus i Jyllandsgade.
Og interessen var så stor, at arrangørerne allerede i begyndelsen af maj kunne melde samtlige 500 billetter udsolgt.

Det blev dermed endnu et bevis på, at festivalen efterhånden er vokset langt ud over bygrænsen.
Ifølge arrangørerne kom årets gæster fra intet mindre end 45 forskellige byer – fra Hamborg i syd til Aalborg i nord.
– Det er fantastisk at opleve den opbakning, festivalen får. Vi kan se, at folk rejser langt for at være med, og det er vi selvfølgelig både stolte af og taknemmelige for, lyder det fra Esbjerg Bryghus.
Øl fra fem lande
I alt deltog 18 bryggerier på årets festival.
Ti af dem var danske, mens tre kom fra Island, tre fra Storbritannien, et fra USA og et fra Frankrig.
Dermed kunne gæsterne smage sig gennem alt fra lokale specialiteter til internationale bryg, som normalt ikke findes på hylderne i danske supermarkeder.
Festivalen har gennem årene udviklet sig til et mødested for både dedikerede ølnørder og mere almindelige nysgerrige gæster, der blot ønsker en hyggelig dag i godt selskab.
Mere end bare øl

Selvom øllet naturligvis er hovedattraktionen, er festivalen efterhånden blevet lige så meget en fejring af lokale samarbejder og fællesskab.
Blandt årets samarbejdspartnere var blandt andre Lighthouse Burgers og Lækkerbilen, som sørgede for madoplevelser til de mange gæster.
Samtidig kiggede JustAsk forbi med Lakor-produkter. Det vestjyske tøjmærke har tidligere samarbejdet med Esbjerg Bryghus om en særlig t-shirt, og samarbejdet er endnu et eksempel på, hvordan festivalen samler lokale kræfter omkring et fælles arrangement.
Sommerstemning i Jyllandsgade
Vejret kunne næsten ikke have været bedre.
Mens solen bagte ned over Jyllandsgade, fyldtes de lange fællesborde hurtigt op af gæster med smageglas i hånden. I gårdhaven ved bryghuset var der ligeledes tæt besat, og stemningen var præget af afslappet sommerhygge, grin og gode snakke.

Fra tidlig eftermiddag og frem til lukketid summede området af liv.
Og selv om fokus var på øl, var det måske først og fremmest fællesskabet, der gjorde indtryk.
For når 500 mennesker vælger at bruge en sommerdag i Jyllandsgade – og nogle af dem endda kører flere hundrede kilometer for det – siger det noget om, at Esbjerg Ølfestival har fundet sin helt egen plads på det lokale festival-landkort.




























