I den årlige opgørelse fra Horesta kan man læse, at syddanskerne har taget kvantespring hvad angår restaurantbesøg og køb af to go-kaffe i forhold til for fem år siden.
Danskere over en bred kam nyder gerne en god frokost, en kold øl eller friskkværnet kaffe på en restaurant eller fortovscafé. Men der er store geografiske forskelle mellem landets regioner, når det kommer til, hvor hyppigt man går ud.
Folk i Sydjylland foretager årligt 72 besøg på en restaurant, et værtshus eller køber en kop to go-kaffe ved fx en mobil kaffebar, hvilket svarer til seks gange om måneden.
Det har desværre ikke været muligt at få specifikke tal for Esbjerg eller Esbjerg Kommune, men Region Syddanmark har oplevet en vækst på 6,2 procent mellem 2022 og 2023 og hele 32,1 procent siden 2019.
Tallene kommer fra en ny rapport, som hotellerne og restauranternes brancheorganisation, Horesta, har foretaget i samarbejde med Kantar Gallup Index Danmark. Besøgstallene dækker over alt fra køb af take away-kaffe til gourmetmiddage på restauranter.
Men selvom landsdelens store byer som Vejle og Esbjerg sandsynligvis trækker tallene op, halter vi fortsat langt efter landsgennemsnittet på 88 besøg om året.
Ikke overraskende topper københavnerne listen med 126 årlige besøg hos restauranter, caféer mv., imens bornholmerne kun går ud 40 gange årligt.

I forbindelse med offentliggørelsen af rapporten udtaler viceadministrerende direktør i Horesta, Jeppe Møller-Herskind, at han ser et stort uforløst potentiale i provinsen:
– Der er et stort potentiale i at løfte provinsborgernes lyst til at spise mere ude. Vi har i flere dele af landet allerede set spændende ’fra jord til bord’-koncepter, hvor lokale råvareproducenter leverer til lokale restauranter. Netop det koncept er der åbenlyse muligheder for at drive endnu længere i mange af landets egne væk fra storbyerne. Det tror vi kan være med til at booste udespisevanerne i provinsen, siger Jeppe Møller-Herskind.
Rapporten afslører også, at der er forventede forskelle alt efter folks alder. Fx går langt flere 20-29 årige på diskotek eller vinbar og køber take away og er også den aldersgruppe, der generelt er mest outgoing med cirka dobbelt så mange besøg end de 50-64-årige.