Det har længe været Carsten Prisfeldts kæphest, at Skolegade simpelthen er for uindbydende. I kommunens nye udviklingsplan er der taget højde for en optimering af gaden – og det glæder den erfarne barmand, der dog frygter for mange kompromiser.
Allerede fra april måned i år og et år frem vil man fra Esbjerg Kommunes side lave midlertidige forsøg i Skolegade for at gøre gaden mere lækker på gå-i-byen-strækningen både øst og vest for Torvet, altså imellem Englandsgade og Kirkegade. Her bliver gaden forskønnet med mere grøn beplantning og der installeres udendørs, overdækkede borde-/bænkesæt og platforme til at sidde på, som man kender dem fra gågaden.
Ud fra det midlertidige forsøg vil man kunne drage nyttige erfaringer, som kan bruges i det videre arbejde med en mere permanent løsning på strækningen, der ellers fik ny belægning og udstyr i 2008, men hvor en hel lukket gade ad hensyn til vareleveringer og parkering i baggårde er svær nogensinde at se for sig.
Det er ikke noget nyt, at man anvender såkaldte byrumsforsøg, inden man giver sig i kast med permanente løsninger. Det så man blandt andet også, inden sidegaderne til Kongensgade blev omdannede til det, de er i dag med brostensbelægning, ensrettet kørsel med kun én kørebane og plads til leg, lys, pynt og udeservering.
I Esbjerg Kommunes Udviklingsplan, der skuer frem mod 2050 og indeholder en lang række konkrete projekter, er netop Skolegade et af de første, man helt konkret tager fat om. Her står: Skolegade har ikke høstet udbyttet ved en delvis lukning for trafik. Vi tager konsekvensen og introducerer en række byrumsforsøg, der har fokus på at lave et attraktivt og nyt koncept for gå-i-byen gaden, der også er attraktiv om dagen. Det sker i samarbejde med gadens aktører.
Og det glæder naturligvis værthusholder Carsten Prisfeldt, der via firmaet Barlife er medejer af blandt andet Skræddergaarden, King George, og Industrien, der har adresse på den berørte strækning.
– På min to do-liste i januar, stod der: “Kontakt Esbjerg Kommune for at høre, om der er sat gang i noget i forhold til mine tanker om en opgradering og udvikling af Skolegade“. Men jeg nåede aldrig at sende noget afsted. Så nyheden om forsøget i gaden kom meget bag på mig, men stor ros til kommunen for rent faktisk at handle på det her og handle så hurtigt, siger Carsten Prisfeldt.
Han satte første gang fokus på emnet i august 2023 med et indlæg på Facebook. Et års tid senere tog han initiativ til en række uformelle kaffemøder i Skolegade, hvor alle var velkomne til at komme forbi og dele deres synspunkter om gadens udvikling. Her kom flere politikere blandt andet forbi, ligesom han selv har været en tur på rådhuset for at drøfte emnet med både borgmester Jesper Frost Rasmussen og formand for Kultur & Fritid Jakob Lose.
– Det er ikke min gade, det er ikke mit projekt. Jeg har bare en vision, som forhåbentlig kan sætte gang i en proces og tage Esbjerg midtby til et andet niveau. Men alle skal høres, så vi kan få den bredest mulige opbakning til projekt “Skolegade kan noget mere”, siger Carsten Prisfeldt.

Han færdes dagligt i gaden – også i dagslys – og mener, at der kunne være langt større potentiale for gaden, der kunne gøres meget mere indbydende og anvendelig for lokale, og hvor turister ville føle sig velkomne.
– Det er som om, man har glemt hyggen. Jeg har selv set løsninger i andre byer, som virkeligt kunne være spændende at teste af her for at se, om man kunne skabe et lignende, levende byliv for alle – ikke kun fredag og lørdag nat, siger Carsten Prisfeldt, som dermed fortæller, at hans intention ikke kun handler om at få flere kunder i sin egen butik.
– Man vil gerne tiltrække nye borgere og fastholde de unge. Så er det heller ikke helt uvæsentligt, at de føler sig godt tilpas i byen. Skolegade er potentielt den første gade, man kommer til fra banegården, og den er bare ikke køn. Den er ikke nogen god reklame for byen, men det kan den blive, håber Prisfeldt, der ser frem til at drøfte sagen videre med gadens øvrige aktører og interessenter på et møde i februar, som Esbjerg Kommune har taget initiativ til.

Set ud fra Carstens Prisfeldts synspunkt, skal gaden så vidt muligt fritages for gennemgående busser og tung trafik – i hvert fald så vidt muligt. Men han har fuld forståelse for, at gaden er en central trafikåre ind i byen, hvor der er mange hensyn, der skal tages.
– I kommunens nye udspil erkender de selv, at tingene ikke fungerer optimalt nu. Derfor er det ikke nok bare at sætte borde og bænke op. Udover trafikken er vinden også en faktor mange dage om året, så hvis det skal være brugbart og hyggeligt at sidde udenfor, så skal siddepladserne kunne afskærmes ligesom på Torvet, mener Prisfeldt, der foreslår at en mindre eldrevet citybus i pendulfart måske kan betjene stoppestederne i Skolegade med omstigning på busterminalen og andre steder udenfor den absolutte bykerne.
En tanke, der allerede var oppe at vende i 2008 med inspiration fra Odense.
EsbjergLiv.dk har kontaktet afdelingen for Mobilitet hos Esbjerg Kommune for at høre mere om de konkrete tanker bag forsøget i Skolegade, men den ansvarlige sektionsleder er pt ikke vendt tilbage på vores henvendelse.
LÆS MERE: Sådan ser Esbjerg ud i 2050: Udviklingsplan skal gøre Esbjerg til fremtidens grønne storby
