På udstillingen ”Opbrud” på Esbjerg Kunstmuseum kan man se stærk tysk kunst fra tiden omkring de to verdenskrige, som mange kender fra tv-serien ”Babylon Berlin”. Kunst af politisk ukorrekte kunstnere, der ofte kom i nazisternes søgelys.
Der er lige nu skabt en ny, kulturel forbindelse imellem de to vestvendte havnebyer Esbjerg og Hamborg. For Esbjerg Kunstmuseum har netop åbnet udstillingen ”Opbrud – Hamborg-kunst fra 1920’erne og 30’erne”, som trækker på den tyske kunsthistoriker Dr. Maike Bruhns’ store samling, der består af i alt over 3.000 originalværker.
At det netop er Esbjerg Kunstmuseum, der nu kan udstille disse Hamborg-værker, giver god mening. For Esbjerg ville slet ikke være blevet grundlagt uden tabet af hertugdømmerne (og bl.a. havnen i Husum) helt ned til Hamborg/Altona efter krigen i 1864. Og der har aldrig været længere til Hamborg end til København herfra!
Kan du li' artiklen? Abonnér på vores nyhedsbrev!
Udstillingen ”Opbrud” indeholder omkring 140 værker, primært fra 1920’erne og 30’ernes Hamborg – og ingen af dem har nogensinde før været vist i Danmark.
Udstillingen har fangearme ind i både 1910’erne og 1940’erne.
– På den måde spændes præsentationen af denne kunst ud imellem to altoverskyggende tragedier: 1. Verdenskrig og Gomorrha-aktionen i 1943, hvor de allieredes bombardementer af Hamborg på blot en uge dræbte 30.000 mennesker og lagde byen i ruiner, sagde museumsdirektør Inge Merete Kjeldgaard ved ferniseringen den 22. marts.
Kunstsamler ved et tilfælde
Dr. Maike Bruhns har siden 1980’erne forsket i netop Hamborg-baseret kunst fra mellemkrigs- og nazitiden. Hun har opsporet værker, man troede var gået tabt under 2. Verdenskrig. Hendes indsats har fået skabt ny opmærksomhed omkring en Hamborg-kunstscene, der var mindst lige så vital og interessant som den tilsvarende i Berlin dengang.
83-årige Dr. Maike Bruhns var selv tilstede ved ferniseringen i Esbjerg. Både hun og den tyske ambassadør i Danmark, Pascal Hector, holdt taler for de mange gæster, ligesom også Esbjergs viceborgmester, Nicolai Aarøe (K), var med til at åbne udstillingen.
Dr. Bruhns fortalte blandt andet om, hvordan hendes samling havde taget form:
– Det begyndte lidt ved et tilfælde. Når jeg i forbindelse med mit arbejde som forsker var ude for at interviewe kunstnernes efterkommere og andre, som lå inde med værker, oplevede jeg, hvordan kunsten blev opbevaret ganske skødesløst i fugtige kældre, bag skabe eller kommoder. Rammer var der sjældent på billederne. Jeg kunne ikke nænne, at værkerne skulle ende med at gå til, så jeg begyndte at købe dem. Og inden jeg så mig om, gik mit primære virke fra at være kunstforsker til at blive kunstsamler.
Især kunstværker, som afslørede, kommenterede og belyste nazitidens regionale historie i og omkring Hamborg, havde Dr. Maike Bruhns interesse. Tilbage i 2013 blev over 100 værker af 80 kunstnere fra hendes samling vist på udstillingen ”Nachtmahre und Ruinenengel”, der viste Hamborg-kunst fra 1920 til 1949 i anledning af 50-års jubilæet for Kunsthaus Hamburg. Fokus var særligt på værker fra årene mellem 1933 og 1945 af Hamborg-kunstnere, der blev diskrimineret eller forfulgt under nazismen. Eller var tvunget til at deltage i krigen på slagmarken.
Man kan altså sige, at den aktuelle udstilling i Esbjerg med 140 værker og et større spænd i tid er en udvidet, opdateret og mere omfangsrig udstilling. Hvilket siger lidt om det høje ambitionsniveau og store arbejde, der er blevet lagt for dagen i forbindelse med ”Opbrud”.
FAKTA: Under nazismen skulle alle kunstnere i Hitlers Tyskland (1933-1945) registreres; alle værker/udstillinger godkendes på forhånd af myndighederne. Kunstnere kunne heller ikke frit købe malergrej, men kun få det uddelt via det såkaldte Rigskulturkammer, som med hård hånd kuraterede deres værker. Hvis ikke kunstnerne levede op til visse (nazistiske) kriterier, fik de forbud imod at arbejde og deres kunst stemplet som ”entartet”. Mange kunstværker blev enten konfiskeret, solgt eller brændt. 1.400 alene i Hamborg, mener man. Men visse blev heldigvis altså gemt af vejen og er siden dukket op igen. F.eks. på Esbjerg Kunstmuseums nye udstilling ”Opbrud”. (Esbjerg Kunstmuseum har til udstillingen fået støtte fra Ny Carlsberg Fondet, Augustinusfonden samt Knud Højgaards Fond.)
Billede: Heinrich Stegemans ‘Dame am Balkon’, 1922. Foto: Hayo Heye.
Som man så står der med champagneglasset i hånden til sådan en fernisering blandt 200 andre summende gæster, kan man hurtigt komme til at glemme de store perspektiver i livet og alvoren i de værker, som hænger omkring én. Ikke fordi al kunst partout skal være alvorligt eller pr. automatik er godt, fordi omstændighederne taler for det. Der kan trods alt føles langt til Hamborg for 100 år siden.
Men så er det godt, museumsdirektør Inge Merete Kjeldgaard kan ramme situationen ind:
– Jeg ser det sådan, at kunsten er en livsnødvendighed. Både for dem, der skaber den, men også for gæsterne, som møder den. Vi gør alt, hvad vi kan for, at dette møde for alvor kan finde sted, så kunsten bliver vedkommende og har relevans.
Derfor, synes jeg som journalist på museet, der har været to gange rundt på udstillingen, at man hér virkeligt mærker, at historien gribe fat i en. Og at man bedre kan forstå, hvorfor nogle af de udstillede værker ligner noget, der har fået fugtskade, eller hvorfor andre er lavet på noget håbløst papir og malet med tynde, primitive penselstrøg. De havde jo ikke andet! Under nazismen var det forbudt at udtrykke sig frit, og havde man ikke tilladelse til at male, havde man ikke adgang til pensler, maling og lærreder.
Som Dr. Bruhns også nævnte, har mange værker været gemt de mest dubiøse steder, hvilket nogle bærer tydeligt præg af. Dét gør dette tragiske kapitel i verdenshistorien meget nærværende.
Højaktuel og relevant udstilling
Udstillingen præsenterer udelukkende værker af kunstnere fra Hamborg, der på forskellige måder har været betragtet som politisk ukorrekte. Derved skabes der også aktuelle forbindelser til vigtige samfundsspørgsmål om censur, ytringsfrihed og minoritetsrettigheder i dag.
Det er derudover spændende at se, hvor forskelligartet kunsten har været i den givne tidsperiode, som er repræsenteret på udstillingen. De ansvarlige for udstillingen har ikke været på noget nemt arbejde med at plukke 140 værker ud af en samling på over 3.000. Tilsyneladende er missionen lykkedes, og der er god diversitet i udstillingen – lige fra de spinkle blyantstegninger til de mere stærke, farverige og bombastiske malerier, der stilmæssigt læner sig op ad de ekspressionistiske, dadaistiske og surrealistiske kunsttendenser i resten af Europa på samme tidspunkt.
Kunst fra mellemkrigstidens Tyskland har igennem de senere år været genstand for fornyet interesse, og oftest er det Berlin og metropolens avantgarde, som tiltrækker mest opmærksomhed. Det er blandt andet sket gennem den vældigt populære tv-serie ”Babylon Berlin”, som herhjemme er blevet vist på DR.
Men hvordan slog de nye idéer og eksperimenter igennem i provinsen, som f.eks. i Tysklands næststørste by Hamborg? Og hvilke paralleller kan der trækkes dels til politiske og samfundsmæssige forhold, dels til spørgsmål om centrum kontra periferi – eller provins over for magtcentrum – nu om dage? Det er nogle af de tematikker, som ”Opbrud” kredser om.
Ved at vandre igennem udstillingen får man en tydelig idé om, at by-, havne- og landskabsmotiver har været karakteristiske for kunsten i Hamborg i tiden, hvor malerne har haft en særlig forkærlighed for skønheden og stemningen i nogle af de lokale landskaber.
I byens arbejderkvarter opstod der desuden en antifascistisk, venstreorienteret kunstscene, hvor unge kunstnere engagerede sig i kampen for bedring af sociale vilkår. Men værkerne på kunstmuseets vægge afslører også, at ikke al kunst nødvendigvis var politisk motiveret. Som Maike Bruhns selv udtrykte det med et glimt i øjet i sin tale ved ferniseringen:
– Hamborgs kendte og berygtede natteliv – og såkaldte red light-district – tiltrak også kunstnerne. Især forlystelsesområderne i St. Pauli og dens berømte boulevard Reeperbahn med det store udbud af dansepaladser, knejper, sømænd og prostituerede kunne give kunstnerne masser af spændende motiver i form af søde piger, eksotiske turister og skæve eksistenser.
Opbrud må betegnes som årets absolut vigtigste kunstudstilling i Sydvestjylland, et scoop som selv ethvert københavnsk kunstmuseum i øvrigt må være misundelige over. Den kan opleves frem til 1. september i år.
I øvrigt mener EsbjergLiv.dk, at … du bare skal se at komme ind og se denne imponerende flotte udstilling, kære læser! Mange derude bag skærmene har sikkert aldrig har sat deres ben på Esbjerg Kunstmuseum, men dét er altså en skam. For museet er hverken spor farligt, kedeligt eller selvhøjtideligt, og denne udstilling kræver ingen ph.d. i kunsthistorie at opleve. Kun åbne øjne, sind og hjerter …
Læs mere om udstillingen ved at klikke på eventkortet herunder: