Lokal forhandler af “fat-bikes”: Her er du sikker på at købe lovlige cykler 

OBS! Denne artikel er mere end 15 dage gammel. Indholdet kan derfor være uaktuelt.

Hos Efuture i Sædding er man kede af at blive slået i hartkorn med de forhandlere, der sælger “ulovlige” elcykler med brede dæk, der for tiden er massiv fokus på i medier og hos politiet. 

Bare fordi en cykel er lav og har brede dæk er den ikke nødvendigvis ulovlig. Men som forbruger kan det være svært at skelne mellem skidt og kanel. 

Det oplever man i høj grad hos Efuture på Stenhuggervej i Sædding, hvor man producerer og sælger elcykler. 

Her er medejer Emil Maigaard på den ene side ked af den øjeblikkelige virak. På den anden side ser han det som en mulighed for at gøre opmærksom på, at man hos Efuture kan være sikker på at købe en elcykel – med smalle eller brede dæk – der lever fuldt ud op til gældende lovgivning. 

– Der er ingen tvivl om, at der i dag findes rigtigt mange onlinebutikker, der sælger billige elcykler, og det kan være fristende at spare X antal tusinde på en ny elcykel. Det forstår jeg som forbruger udmærket, men det kan ende med at blive en rigtig ærgerlig oplevelse, siger Emil Maigaard og peger på en række faktorer, man skal tage med i sine overvejelser, når man skal købe en elcykel. 

Det drejer sig blandt andet om, hvordan man er stillet i forhold til garanti og reparation, om man kan få reservedele, men ikke mindst spørgsmålet om sikkerhed og lovlighed. Bare fordi noget er CE-mærket er den hellige grav ikke nødvendigvis vel forvaret. 

Ulovlig elcykel gav tre-et halvt års fængsel 

Både i Esbjerg og i resten af Danmark er de såkaldte fatbikes begyndt at fylde mere og mere i gadebilledet. Mange kører heldigvis ikke mere end de 25 kilometer i timen, der er den tilladte grænse, men der er også mange, der gør – og som endda måske er udstyret med bremser, der slet ikke er gode nok. 

Det kan få fatale konsekvenser for den, der kører på cyklen – eller som direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag kalder den slags: Ulovlige elektriske køretøjer. 

Udover at politiet flere gange indenfor det seneste år har haft massiv fokus på de ulovlige “elcykler”, har en sag om en familiefar fra Sjælland, der blev kørt ned og efterfølgende blev lam fra livet og ned, fået fokus på problemet igen. 

Føreren af elkøretøjet fik i forrige uge sin dom i sagen, og i den forbindelse var cyklistforbundet ude med en pressemeddelelse, hvor direktøren blandt andet udtalte: 

– Der kører en masse elektriske køretøjer rundt derude, som ikke lever op til de her krav, og som i virkeligheden kan kaldes for ulovlige elektriske knallerter eller endda motorcykler, da farten kan blive meget høj. Helt op til 80-90 km/t. Det tager ti minutter at købe et ulovligt køretøj fra Kina på en dansk hjemmeside, som helt unge drenge så kører rundt på. Vi skal have ryddet op i det ’vilde vesten’, som det er blevet, udtalte Kenneth Øhrberg Krag. 

Forhandlerne har et kæmpe ansvar – ikke alle tager det 

Ifølge Kenneth Øhrberg Krag har forhandlerne et ansvar for at oplyse helt tydeligt om, at de her køretøjer ikke må bruges på offentlig vej. 

– Politiet skal selvfølgelig slå ned på de her ulovlige køretøjer og stange nogle velvoksne bøder ud, men der er alt for mange, der ikke ved, at de kører på et ulovligt køretøj – også forældre, der køber dem til deres store børn. Det skal være helt tydeligt for køberne, at du kun må køre på den på din egen markvej. Det eneste, de her køretøjer har til fælles med en cykel, er pedalerne, påpeger direktøren. 

Og så er vi tilbage ved Emil Maigaard fra Efuture i Esbjerg, der er helt på samme linje: 

– Der er i de senere år sket en rivende udvikling, hvor flere og flere onlineforhandlere er dukket op. Jeg skal ikke skære dem alle over en kam, men som fagfolk kan vi se, at nogle af de køretøjer, der er kommet ud på de danske veje, ikke burde være der, siger han og understreger, at han bakker op om strammere lovgivning og større fokus på de ulovlige modeller. 

– Når vi er i kontakt med potentielle kunder, både i butikken, i telefonen og online, gør vi meget ud af at fortælle omkring den gældende lovgivning. Vi kan heldigvis stå ved de produkter, vi sælger, men den seneste tid har vi godt kunnet mærke en tvivl hos forbrugerne, siger Emil Maigaard og slår endnu engang fast, at det ikke er udformningen af cyklen, der gør den lovlig eller ulovlig. 

Det er et spørgsmål om motorydelse, tophastighed, om man elektronisk selv kan “tune” den og om man ved at dreje “gashåndtaget” kan få cyklen til at køre mere end 6 km/t uden at dreje i pedalerne.

Hvad siger loven?

OBS: Man må ikke forveksle en elcykel med en såkaldt speed pedelec. Disse kan køre 45 km/t og kan sammenlignes med en knallert45 – også lovgivnings- og forsikringsmæssigt. Den skal være typegodkendt og mærket med L1e-B for at den er lovlig i trafikken. Er den ikke typegodkendt, er den ulovlig.

På almindelig el-cykel (25 km/t) gælder de samme færdselsregler som på en almindelig cykel.  

Men der er særlige regler for, hvordan din el-cykel skal være indrettet og udstyret.

  • Der må kun være én motor på cyklen.
  • Motorens effekt må højst være 250 watt. Det må ikke være muligt at indstille motoren til højere effekt end 250 watt. 
  • Motoren må hjælpe til op til 25 km/t, når der trædes i pedalerne. Derefter skal den slå fra.
  • Det må ikke være muligt at indstille motoren til at slå fra ved en højere fart end 25 km/t, når der trædes i pedalerne.
  • Nogle el-cykler har en såkaldt “gå-assistent”, der hjælper med max 6 km/t, uden der trædes i pedalerne. Det er en hjælp til at trække cyklen op ad stejle ramper, bakker mv.
  • En el-cykel må ikke kunne indstilles til at køre hurtigere end 6 km/t, uden at der trædes i pedalerne. 
  • For bremser, lys og andet udstyr gælder samme regler som for almindelige cykler
  • Der er ingen aldersgrænse for at køre på el-cykel. Men Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at man er mindst 15 år, før man kører på el-cykel.

Tuning er forbudt

Det er ikke tilladt at tune en el-cykel, så den kan køre hurtigere end tilladt. Heller ikke elektronis. Det er desuden meget farligt, da cyklen sikkerhedsmæssigt ikke er konstrueret til at køre og bremse med meget høje hastigheder.

Hvis politiet konstaterer, at en el-cykel er tunet, kan de konfiskere den.

Kilde: Sikkertrafik.dk

Læs også:

Esbjerg Kommune skærer i CO2-udledningen – men der er stadig lang vej igen

Ansvarshavende redaktør, EsbjergLiv.dk

Dagens top-3

Fantasyfestival breder sig i år over tre dage. Pressefoto.
Fantasyfestivalen vokser: Tre dage med magi, mørke og mytiske væsner i Esbjerg
Claudio Wolff Suez melder sig ud af Kellermensch efter 19 år. Foto: Peter Langwithz Smith.
Bombe: Slut med Kellermensch - forlader bandet
Affaldssortering kan hurtigt skabe panderynker - og gøres forkert. Arkivfoto.
Farvel til affaldssortering i køkkenet?
Mark Mikkelsen foran Kongensgade 70. PR-foto.
Guldægget flytter fra Torvet til ny adresse i hjertet af Esbjerg
Torvet i Esbjerg. Arkivfoto: Torben Meyer.
Sommerliv i Esbjerg City: Oplev events, musik og markedsstemning hele juli
Stisystem i Esbjerg Kommune. Foto: Torben Meyer.
Her afspærres i tre uger - find en anden vej
Man må forvente kø i krydset så længe arbejdet pågår. Foto: Johnny Tauman.
Reparation i gang på Kjersing Ringvej – forvent kø i Bilka-krydset
Fodbold for Sjov er en af mange aktiviteter i Esbjerg som Recovery Bulls tilbyder. Pressefoto.
676.000 kr. til ny indsats for unge hjemløse
Fredag var en festdag på Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg. Pressefoto.
Rektor: - I samler os og kitter os sammen
Etiketten på Spiritusklubbens Havnegin er designet af Kasper Wetendorf Færgemann. PR-foto.
Nyhed fra havnen: Spiritusklubben lancerer Esbjergs egen gin
Trommeslager Poul Bjelke Laursen. Foto: Peter Langwithz Smith.
Et stykke Esbjerg-historie med titlen Rock'n'Roll, Hofdogs & Congobajere
Kristian Leth. Foto: Nina Mouritzen.
Ny Ånd: Vidensfestival om tro, dannelse og det spirituelle på Fanø

Det sker i Esbjerg

Ënge hænger ikke på træerne_foto_pressemeddelelse
Enge hænger ikke på træerne af Anne C. 
PAJS8648
Gadens Museum: Peter Birk
Inge Ellegaard: Billeddomino, Esbjerg Kunstmuseum, fernisering 21. marts 2025. Foto: Fjodor Pedersen.
Inge Ellegaard: Billeddomino

Anbefalet

Den gamle rugbrødsfabrik i Morsøgade er et af de spots, som Henrik List fremhæver. Foto: Fjodor Pedersen.
Mit Esbjerg - forfatter Henrik List
_DSC3500
Østerbyen og Måde er fyldt med tidslommer
Boretårnet er qua sin beliggenhed på hjørnet af Gl. Vardevej og Fanøgade vel ikke en rigtig havneknejpe, men den er det i ånden. Arkivfoto: Fjodor Pedersen.
Henne om hjørnet - i Havnebyen
  • All Posts
  • Aktuelt
  • Anbefalet
  • Butiksliv
  • Byliv
  • Esbjerg Retro
  • Forbrugerliv
  • Gastroliv
  • Guides
  • Kulturliv
  • Livsstil
  • Sportsliv
  • Studieliv
  • Ude- & Indeliv
    •   Back
    • Meninger
    • Nyheder
    • Dagens Foto
    • Debat
    •   Back
    • Debat

Torvet 21, 2 | 6700 Esbjerg | 60886633

Annonceinfo

Annoncér lokalt - det er billigere, end du tror!

Kontakt os

Har du en god historie? Kontakt redaktionen.

Vi tager ansvar for vores indhold
Medlem af
Medlem af
Medlem af

TILMELD NYHEDSBREV

Få guides og nyhedsoverblik direkte i din indbakke - helt gratis!

Ved tilmelding accepterer du vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

VIND GAVEKORT PÅ 500,-

TILMELD DIG VORES GRATIS NYHEDSBREV OG DELTAG HVER MÅNED I LODTRÆKNINGEN OM ET GAVEKORT TIL BRUG I ESBJERG!

Du kan afmelde dig med et klik, hvis du fortryder.

*Vi udsender nyhedsbrev typisk fire gange om ugen. Sidste hverdag i hver måned trækker vi en ny heldig vinder blandt alle aktive abonnenter på vores nyhedsbrev. Man bestemmer selv til hvad, man vil have et gavekort, hvis man bliver udtrukket – det skal bare være til brug i Esbjerg!