Forfatteren Jeppe Brixvold fra Sønderho på Fanø har denne november udgivet den lille bog “Shipping” om hans første tur som ubefaren skibsassistent med containerskib på Stillehavet. Bogen har både tekst og fotos og er udkommet på Det københavnske forlag Cris & Guldmann. Vi bringer her et uddrag.
Kære alle, vi har netop passeret midnat på Mærsk Elba, og jeg er tilbage på kammeret fra brovagt, som jeg har hver aften 20-24.
Der er en særlig stemning på broen, i styrehuset eller på broens vinger højt oppe, i aften lunt, men alligevel med nogen vind ude fra det mørke hav, hvor horisonten en skyet nat som i nat kun netop anes.
Styrehusets kontorområde med computere og kortbord, med sofahjørne, toilet og tekøkken er skærmet af fra selve kontrol- og udkigsrummet med et stort blødt forhæng, og i kontrolrummet er der slet ingen lampelys (så man bedre kan se ud), kun den 10 meter lange konsol med sorte radarskærme og talrige instrumenter. En aften så vi på de fire timer to ting, én gang en stor hvid fugl, måske endda en albatros, for vi er langt ude, hvad skulle det ellers have været, stor i hvert fald, som kredsede omkring formastens lygte i skibets stævn, så man et sekund kunne tro, at det var en båd foran os (men selvfølgelig ville vi have opdaget den for længst); senere så vi på radaren et skib ude til styrbord, det var et russisk fragtskib, kunne instrumenterne fortælle, men vi så det aldrig fysisk, det lå over 4 sømil til styrbord, og selv dets lys var skjult.
Men det gør intet, at der sker så lidt, der er denne stemning af afslappet, lydhør koncentration, der kan gå 15 eller 20 minutter imellem, at nogen siger noget.
Jeg har vagt med andenstyrmanden Anghel, som er rumæner og ret ung, måske 25, han er god til at lære fra sig. Her til aften tog vi fx pejling af månen, da den stod op, og kunne så ud fra pejlingen og gps’ens tal for den såkaldt magnetiske variation her på stedet (den har at gøre med den magnetiske Nordpols bevægelighed) regne et andet tal ud, deviationen, dvs. hvor meget skibet selv med sin elektricitet og sit metal påvirker kompassets viste kurs, knap 1,5 grad, hvilket betyder en del, når vi sejler i timevis på samme kurs.
Resultaterne for den slags pejlinger, som også kan tages af andre himmellegemer end månen, føres så ind i en logbog, så får man en mere præcis viden om de fire kompassers fejlmargener.
Vi har nu sejlet i godt 10 døgn uden at se land, lige siden Japan, østpå over Stillehavet. Det presser på mange måder systemerne; én dag, d. 29. september, har vi haft to dage i træk, fordi vi passerede datolinjen, andre dage skal vi stille urene tre timer frem. Hvor vi startede med at være 10 timer foran Danmark, fordi vi var så langt østpå, er vi nu i det yderste Vesten og altså mange timer efter. Alle har fået faste skemaer og arbejdsopgaver, mens vi krydser over.
Mit skema er et mønster på regelmæssig livsførelse, jeg spiser morgenmad 7.30, har dæksvagt 8-15, det er ganske hårdt og udmattende arbejde i sol og vind, en frokostpause med varm mad er skudt ind 12-13, ofte risretter, et godt udvalg af grøntsager, avokadosalat, rejer, en tunbøf eller steak, efter kl. 15 et par timers lur, derefter læser jeg eller går en tur ned til fordækket eller spiller FIFA i opholdsstuen, derefter kl. 20 brovagten.
Østpå, siger jeg, men vi har sejlet østnordøst, derefter stik øst og er nu begyndt at “dykke” mod sydøst. Et todimensionelt kort ville vise det som en kurve opad og hen under Kamtjatka, De aleutiske øer, Alaska – men selv om dé har været nærmeste land, har vi aldrig været tættere på end 1.000 km, lange bukser og en varm trøje har været nok, og lige nu kan vi tage shorts på igen, vi ligger på 40.5 breddegrad (på højde med fx Barcelona).
I realiteten, på den tredimensionelle jord, har vi fulgt den korteste linje fra punkt til punkt, så vi efter planen kan lande i Manzanillo i Mexico d. 9. oktober.
Alle gode hilsner.
![Shipping. Bog af Jeppe Brixvold.ac](https://esbjergliv.dk/wp-content/uploads/2024/12/shipping_jeppe_brixvold-1.png)
Rejsebreve fra et containerskib
Skrevet af Jeppe Brixvold, der kommer fra Sønderho. Læs forfatterens cv under artiklen.
“Shipping” blev udgivet den 7. november på forlaget Cris & Guldmann og kan købes online og hos alle boghandlere i Danmark.
Bogen er blot på 84 sider, hvor man bliver taget med ud på de store verdenshave om bord på et Mærsk-skib.
Bogen består af en række rejsebreve ledsaget af fotos, som Brixvold i løbet af 2023 lagde på Facebook undervejs på sin færd med containerskibet Mærsk Elba.
Dagbladet Politiken har kvitteret med fire hjerter og kaldt “Shipping” for ‘en lille perle af en bog’.
Her på EsbjergLiv.dk bidrager vi gerne til, at Esbjerg skal være en kultur- og oplevelsesby. I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at kultur ikke kun er streetart og musik, men også litteratur. Derfor bringer vi hellere end gerne et bidrag fra en relevant forfatter, hvis muligheden byder sig.
PS: For ikke så længe siden bragte vi en klumme af forfatter Henrik List, som også omhandlede den maritime verden. Eller den uforløste drøm om at være en del af den. Den kan du læse HER.