Det Åbne Lydteater præsenterer en helt ny lydvandring, hvor publikum bliver klogere på både fællesskab og forskelle mellem Esbjerg og Fanø. Kendte skuespillere lægger stemmer til historien, der er gratis og kan opleves når som helst.
Esbjerg og Fanø er tæt knyttet til hinanden. Sådan har det været igennem mange generationer, og der er fortsat stærke bånd mellem storbyen på fastlandet og den lille ø i Vadehavet.
På trods af kontraster og forskelle har Esbjerg og Fanø udviklet sig i kraft af hinanden, og netop det særegne og unikke får publikum lov at opleve i Det Åbne Lydteaters nye lydvandring “Havet imellem os”.
Kan du li' artiklen? Abonnér på vores nyhedsbrev!
Historien bliver fortalt af de kendte skuespillere Fanny Bornedal, Esben Smed og Vigga Bro, der i det helt nye stykke dramatik tager publikum med rundt i by og natur i Esbjerg og på Fanø.
Lydvandringen kombinerer kultur, natur og bevægelse og kræver blot en mobiltelefon og høretelefoner, men er ellers gratis og kan opleves præcis, når det passer den enkelte.
EsbjergLiv.dk’s tog selv en tur på lydvandring. Læs mere om det her:
Anbefaling: Tilsæt din gåtur en helt ny lydkulisse.
Styrke i ikke at være ens
I “Havet imellem os” møder publikum Ida og Theis, der er på feltarbejde til en studieopgave, hvor de udforsker området, historien og deres egne minder om Esbjerg og Fanø – og finder meget mere, end de søgte.
Ligesom Esbjerg og Fanø sætter de to hovedpersoner trods forskelligheder stor pris på hinanden og finder styrke i ikke at være ens.
På Esbjerg-siden begynder turen ved Adgangsvejen 3, og her følger publikum Ida i lydvandringen “Alting har en begyndelse”, mens startpunktet på Fanø er Langelinie ved færgelejet, hvor Theis er omdrejningspunktet for “At leve alene”. Hvert sted varer lydvandringen cirka en time og foregår via appen Useeum.
Nye lag til forståelsen
Det Åbne Lydteater rummer allerede lydvandringen Blanke Hans, der foregår i naturen omkring Vadehavscentret, og formanden for Kultur- & Fritidsudvalget, Jakob Lose, glæder sig over, at der nu er blændet op for endnu en teateroplevelse i det fri:
– Vi er begejstrede for, hvordan lydteatret fortolker noget af det skønne og særegne her hos os igennem levende og aktive oplevelser, der kravler ind under huden og giver nye lag til forståelsen af vores egn. I Esbjerg og på Fanø er vi forbundne af meget mere end havet imellem os, og det formidler lydvandringen på fineste vis ikke bare i viden, men i en unik oplevelse, der forhåbentlig både rører publikums hjerter og prikker til deres nysgerrighed, sådan som et godt teaterstykke skal.
Hvem står bag? Lydvandringen “Havet imellem os” er finansieret af Esbjerg Kommune, Fanø Kommune, Region Syddanmark og Destination Vadehavskysten og produceret af AudioMove A/S og Teater Katapult.
I øvrigt mener EsbjergLiv.dk, at … det sådan set er okay, at Esbjerg gerne vil være kultur- og oplevelsesby, men pudsigt og ærgerligt, at kulturen/oplevelserne næsten altid skal importeres udefra. Helst fra København eller Aarhus, hvor der åbenbart er kultur- og oplevelsesfolk og konsulenter, der er meget klogere og dygtigere end dem, der ellers beskæftiger sig professionelt med kunst, kultur, musik og litteratur her i byen. Stort set hver eneste gang et nyt, større kulturprojekt sættes i gang, skal der i hvert fald pr. automatik hentes folk ind udefra til at skabe både rammer og indhold. Hvad enten vi taler om kommunalt bestilt street art i gågaden, moderne arkitektur i Grådybet eller en milliondyr musikfestival som Suset. Idéen om et stykke digitalt lydteater om Esbjergs historie er skidegod, men er det ikke lidt underligt, at man ikke involverer én eneste forfatter, instruktør, musiker eller skuespiller fra Esbjerg i projektet – helt ærligt? Vi har bl.a. en enestående elektronisk linje på konservatoriet med sans for lyddesign, og vi har sågar oplagte lokale forfattere som Teddy Vork, Eva Merz, Henrik List og Erik Trigger. Hvis man havde valgt at trække på de herboende kreative kræfter – også som de bærende, fortællende stemmer i sådan en lydvandring – ville man tilmed have givet “Havet imellem os” et mere autentisk Esbjerg-præg, som fx Esben Smed og Fanny Bornedal med al respekt jo bare ikke kan levere. Tendensen til kun at ville bruge kunstnere/kulturfolk fra andre, større byer – for lokale skatteborgeres penge – kan i længden begynde at minde om en form for provinsielt snobberi, der bestemt ikke klæder en by som Esbjerg.